Z Nohavicu do Bratislavy (Červený Kameň -> Bratislava) /hiking/

Na Nohavicu, ktorý mal koncert na hrade Červený Kameň naposledy, myslím že, pred piatimi rokmi som sa tešil už dlhší čas. Vstupenku som zháňal klasicky na poslednú chvíľu, našťastie sa ešte niekoľko uvolnilo, lebo koncert bol úplne vypredaný.

Hurá na Nohavicu (4.7.2013, štvrtok)

Na autobusovej stanici sa stretávam iba s brachom, keďže ostatní sú už na mieste a ''rezervujú'' pre nás miesta. Do Častej prichádzame asi za hodinku a keďže máme ešte čas, zbehneme si ešte na jedno orosené. S doplnenými tekutinami si to vyšľapeme na hrad, kde nám pri kontrole berú všetky fľaše väčšie, ako pol litra, ktoré som mal pripravené na zajtrajší výlet.

Dnes tu bude plno.

Kamarátke sa ale podarilo prepašovať, myslím že marhuľovicu, takže pitný režim na dnes je zabezpečený. To je tak, keď je na koncerte sponzor a chce si zabezpečiť tržbu. Alebo to je pre bezpečnosť, aby som niekoho jeden a pol litrovou umelou fľašou plnou vody niekoho nezabil? No vráťme sa k meritu veci, k výletu. Ešte dávnejšie som navrhol, či by sa ku mne niekto nepridal a nešli by sme na druhý deň po koncerte peši späť do Bratislavy. Vyjadrenia boli všelijaké, tak som tomu nechal čas a uvidíme, ako na tom budeme. V mojom príprade, to vyzerá tak pol na pol, keďže v stredu som bol na Kriváni a mám miernu svalovicu.

Je libo banánik?

Jaromír Nohavica.

Večerná atmosféra bola super.

A záverečný potlesk.

Ani neviem ako a koncert končí, ale bol super. Rozkladáme sa v miestnom parku a ideme spať.

Peši do Bratislavy. Kto sa pridá? (5.7.2013, piatok)

Vstávame okolo ôsmej ráno a rozhodujeme sa, ako s naším dnešným plánom.

Dobré ránko, ...

... vstávame!

Park pri hrade Červený Kameň.

Ja som na tom so svalovicou relatívne dobre, bracho sa pridáva tiež a ''hluchý'' Maťo, ako ho všetci voláme, by to skúsil tiež, však, keď nebudeme vládať, rezneme to dole do niektorej obce v okolí našej trasy. O 8:45 sa lúčime s ostanými a vyrážame (340 m n. m.). Zrazu počujeme buchot a vidíme, ako jedno auto zišlo do jarku a vyletelo asi jeden meter do vzduchu. Našťastie sa nikomu nič nestalo, ale niečo na tom bude, že pomaly ďalej zájdeš. Po žltej schádzame dole do obce Píla, kde sa dá ďalej pokračovať na Zochovu chatu po žltej, čo je ale dlhšie, ako asfaltkou po modrej, ktorú si vyberáme.

To najhlavnejšie na značkách. Obecný úrad a krčma.

Ale chalani, a čo tak si kúpiť vlastné maliny?

Hodilo by sa ešte, keby tu bol nejaký obchodík alebo aspoň krčma, keďže nám všetky fľaše včera zobrali a nemáme nič na pitie. Našťastie, aj keď je sviatok, sú miestne malé potraviny otvorené, a tak si kupujeme aj niečo pod zub. Asfaltkou prichádzame k známemu ubytovaciemu zariadeniu Papiernička (290 m n. m., 10:00 hod.), kde z asfaltky schádzame.

Tak sem si chodia naši narobení politici odpočinúť.

Odtiaľto by to malo byť na Zošku ešte asi pól hodinka.

Cestou necestou.

Mať takúto chatku v prírode, neprotestoval by som.

Je tu celkom plno (455 m n. m., 10:45 hod.). Bracho by si dal ešte nejaké pivečko na osvieženie, ale reštaurácia je ešte zatvorená, tak si aspoň dávame našu dobrú minerálku a pozeráme do mapy, čo nás čaká.

Zochova chata.

Ešte toho máme pred sebou dosť, a preto ''zdvíhame kotvy'' a napojením sa na žltú pokračujeme smer Čermák. Pred Čermákom je možnosť si načapovať vodu z miestnej studničky.

Modranská baba ťa víta.

Čermák (590 m n. m., 11:55hod.) je veľká lúka, na ktorej sa dá podniknúť parádna opekačka spojená so stanovaním. Nejaká skupinka si tu rozložila altánok a pripravujú guláš, ktorý rozvoniava po celom okolí, až mi slinky tečú.

Čermák.

Napájame sa na diaľkovú červenú značku E8, vedúcu cez celé Karpaty. Biely kríž, na ktorý ideme je ešte vzdialený šesť a trištvrte hodiny, ale zatiaľ sme úplne v pohodičke. Prechádzame lesom, keď sa pred nami vynára strmý kopec, čo značí, že sa blížime ku Skalnatej.

Tam je Skalnatá.

Vyštveráme sa hore a odpočívame (704 m n. m., 12:25 hod.). Je odtiaľto celkom fajn výhľad, ale iba na jednu stranu, lebo vrchol je zalesnený. Zapisujem nás do vrcholovej knižky a nastupané metre si teraz zbehneme dole.

Vrchol.

Cez sedlo Javorina (615 m n. m., 13:10 hod.) prichádzame k radaru na Čmeľku (709 m n. m., 13:40 hod.). Zdravíme cyklistu, ktorý si to sem poctivo vyšľapal a teraz ho čaká fajnový zjazd na Pezinskú Babu.

Radar na Čmeľku.

My si to musíme odšľapať pešo, a tak po obedovej prestávke pokračujeme. V diaľke už počujem autá, čo naznačuje, že sa k Pezinskej Babe blížime. Uhýbame zjazdujúcim cyklistom a pomyslím si, čo by som dal za to, aby som tu mal svoj bike. No nič, ten odpočíva doma, tak si chceme aspoň zbehnúť do bufetu (540 m n. m., 14:10). Ten je ale bohužiaľ zatvorený, no cyklisti pokračujú od značiek kúsok ďalej po asfaltke, v čom ich nasledujeme. Super, pred nami sa objavuje veľká chata Korenný vrch s otvoreným pohostinstvom.

Čo si dáte?

To sme potrebovali, niečo na osveženie a pod zub. Treba si doplniť energiu, lebo podľa mapy je to na Biely kríž ešte štyri hodiny. Moja svalovica sa začína opäť ozývať, a tak sa musím po dlhšej prestávke pomaly rozhýbať. Cez Konské hlavy (653 m n. m., 15:05 hod.) a Tri kamenné kopce (565 m n. m., 15: 40 hod.) prichádzame miernym stúpaním na vrch s výstižným názvom Somár (649 m n. m., 16:25 hod.).

Super, bicykel. Stačí dofúkať pneumatiky a môžeme ísť.

Je dobré si to od tabuliek vybehnúť doprava na hore, odkiaľ sú pekné výhľady a je už vidieť aj televíznu vežu Kamzík.

Výhľady zo Somára.

Ešte dve hodinky a mali by sme byť na Bielom kríži. Ideme cez Kozí chrbát (557 m n. m., 16:50 hod.), Salaš (490 m n. m., 17:35 hod.) a vychádzame na nám známu asfaltku vedúcu od Košariska a Svätého Jura na Biely kríž (498 m n. m., 18:20 hod.).

Chata Klinec na Bielom kríži.

Krčmička, ktorá sa od mojej poslednej návštevy podstatne rozšírila je samozrejme otvorená, a tak si okrem zlatého moku dávam aj dobrú domácu prdlačku (fazuľovú polievku). Tu sa s chalanmi lúčim. Oni pokračujú do Rače, ale ja chcem zísť až dole na Patrónku. Nebol by to môj klasický výlet, keby ma na konci nečakala asfaltka. Nohy ma už poriadne bolia, a preto radšej ani nechcem vedieť koľko kilometrov mám ešte pred sebou. Po chvíľke prechádzam popri tabuľke pre bežcov, na ktorej je napísaných ''krásnych'' desať kilometrov, takže asi dve hodinky chôdze. Svalovicu už cítim poriadne a po ceste ani nezastavujem a pridávam do kroku. Ako čerešnička na torte sa ozýva aj volanie prírody. Toaleťák pri sebe mám, ale je tu toľko komárov, že to radšej neriskujem a pokračujem ďalej. Na Spariskej (352 m n .m., 19:40 hod.) sa odpájam od červenej, ktorá pokračuje na Kamzík a idem ďalej cyklotrasou po asfaltke.

Už ''iba'' šesť kilometrov.

S postupujúcim časom ubúda aj svetla a turistov. Snežienka, Železná studička, Červený most a už prichádzam na zastávku MHD Pri Suchom mlyne (185 m n. m., 21:30 hod.) a sadám si na schody. Keď prichádza autobus, tak pri vstávaní pociťujem v nohách takú bolesť, že ani neviem poriadne chodiť. Očividne som to trošku prehnal, ale dobrý pocit z dvoch dní strávených s priateľmi bolesť prebíja a spokojne sa veziem naspäť domov.

Hlavné trasové body:
1. Červený Kameň, hrad (Častá) (340 m n .m., 8:45 hod.)
2. Zochova chata (455 m n. m., 10:45)
3. Pezinská Baba (540 m n. m., 14:10 hod.)
4. Biely kríž (498 m n. m., 18:20 hod.)
5. Pri Suchom mlyne, zast. MHD (Bratislava) (185 m n. m., 21:30 hod.)

Info:
*názov: Z hradu Červený Kameň do Bratislavy
*miesto: Slovensko, Malé Karpaty
*dátum: 4. - 5. 7. 2013
*typ turistiky: pešia
*kto išiel: Maťo, Peter a Martin Slama
*trasa:
Červený Kameň, hrad (Častá) (340 m n .m., zelená zn.) -> Horná Píla (275 m n. m., modrá zn.) -> Papiernička (290 m n. m., modrá zn.) -> Zajačí jarok (330 m n. m., modrá zn.) -> Komárka (440 m n. m., modrá zn.) -> Piesok, chata UK (410 m n. m., žltá zn.) -> Zochova chata, parkovisko (445 m n. m., žltá / červená zn.) -> Zochova chata (455 m n. m., žltá zn.) -> Panský dom (480 m n. m., žltá zn.) -> Čermák (590 m n. m., červená (E8) zn.) -> Skalnatá (704 m n. m., červená (E8) zn.) -> Javorina, sedlo (615 m n. m., červená (E8) zn.) -> Čmeľok - radar (709 m n. m., červená (E8) zn.) -> Pezinská Baba (540 m n. m., červená (E8) zn.) -> Konské hlavy (653 m n. m., červená (E8) zn.) -> Tri kamenné kopce (565 m n. m., červená (E8) zn.) -> Somár (649 m n. m., červená (E8) zn.) -> Kozí chrbát (567 m n. m., červená (E8) zn.) -> Salaš (490 m n. m., červená (E8) zn.) -> Biely kríž (498 m n. m., červená (E8) zn.) -> Dolný Červený kríž (411 m n. m., červená (E8) zn.) -> Zbojníčka (406 m n. m., červená (E8) zn.) -> Vypálenisko (390 m n. m., červená (E8) zn.) -> Pekná cesta, Spariská (352 m n. m., modrá zn.) -> U Slivu (330 m n. m., asfaltka (cyklocesta)) -> Snežienka (255 m n. m., asfaltka (cyklocesta)) -> Železná studienka (230 m n. m., chodník) -> Partizánska lúka (200 m n. m., chodník) -> Pri Suchom mlyne, zast. MHD (Bratislava) (185 m n. m., ---)
*ubytovanie: stanovanie v parku pri hrade Červený Kameň
*dĺžka trasy:
Červený Kameň, hrad -> Pezinská Baba: 15,9 km
Pezinská Baba -> Pri Suchom mlyne, zast. MHD: 30,8 km
spolu: 46,7 km
*čas (z toho prestávky):
Červený Kameň, hrad -> Pezinská Baba: 5:25 hod. (55 min.)
Pezinská Baba -> Pri Suchom mlyne, zast. MHD: 7:20 hod. (70 min.)
spolu: 12:45 hod. (125 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania:
Červený Kameň, hrad -> Pezinská Baba : +895 m / -695 m // +480 m/h / -540 m/h
Pezinská Baba -> Pri Suchom mlyne, zast. MHD: +619 m / -974 m // ---
spolu: +1514 m / -1669 m // +480 m/h / -480 m/h
*vrchol: ---
*min. a max. nadmorská výška:
185 m n. m. (Pri Suchom mlyne, zast. MHD) / 709 m n. m. (Čmeľok)
*občerstvenie a voda: obce, cez ktoré trasa prechádza, Zochova chata, Pezinská baba, bufet na Bielom kríži a Železnej studienke, studnička Modranská baba na Čermáku a pramene (niektoré sú ale nepitné) po trase od Bieleho kríža
*východ a západ slnka: 4:57 hod. / 20:53 hod.
*počasie: 20 až 28 °C , jasno až polojasno, slabý vietor
*lavínový stupeň: ---
*doprava:
Tam: Bratislava, autobusová st. Mlynské Nivy -> Častá (SAD)
Späť: ---
*obtiažnosť: vhodné pre turistu s dobrou kondíciou
*mapa: Malé Karpaty · Bratislava (VKÚ Harmanec, č. 127, 1:50 000)
*užitočné internet. stránky: wunderground.com, shmu.sk (počasie), laviny.sk (info o lavínovom nebezpečenstve), turistickamapa.sk (turistická mapa), cp.sk (cestovné poriadky), map24.com (automapa)
*merania: prevýšenie, rýchlosť stúpania / klesania, čas (Tissot T-Touch Expert); vzdialenosť (turistickamapa.sk)

text / foto: Martin Slama

Martin Slama

Skutočný priateľ s tebou veselo spieva, keď si na vrchole hory a ticho kráča po tvojom boku údolím. Zoznam autorových rubrík:  HikingCykloTravelTechnics