Švajčiarsko. Hory, hodinky a čokoláda. (2. časť)

Autor: Martin Slama | 12.10.2013 o 23:26 | Karma článku: 6,83 | Prečítané:  1291x

Tak je tu druhá časť blogu o výlete vo Švajčiarsku. Dúfam, že sa vám tá prvá páčila. Pohodlne sa usaďte a prajem vám príjemné čítanie.

Via Ferrata Moiry (5. deň)

Via Ferrata alebo po nemecky Klettersteig je zaistená cesta rôznymi rebríkmi, lanom a inými istiacimi prírodnými a umelými prostriedkami. Dnes na jednu takú ideme. O 10:40 hod. nastupujeme na preplnený PostBus. Odporúča sa vopred nahlasovať väčšie skupinky ľudí, ako sme my, lebo by sa mohlo stať, že sa do autobusu nedostanete. Vystupujeme jednu zastávku pod priehradou, na ktorej sme boli v sobotu.

P1060238.JPG

Pri informačnej tabuli.

P1060240.JPG

Kúsok si treba vyšlapať.

Počasie vyzerá aj dnes super. Pred nami nastupuje na ferratu jeden párik, kde má chlapík svoju drahú polovičku zaistenú aj na druhom lane, čo je pre začiatočníkov ideálna kombinácia. Dávame si sedák, ferratový set, navliekam si aj ferratové rukavice, ktoré mimo iného aj ochraňujú ruku pred zranením, keď je niekde istiace lano poškodené a samozrejme na hlavu patrí prilba, ktorá vás chráni pred padajúcimi kameňmi, ktoré by na vás mohli zhodiť lezci nad vami. A začíname (2160 m n. m., 11:35 hod.).

P1060243.JPG

Nástup na ferratu.

Táto ferrata patrí medzi veľmi dobre zaistené, takže je bezpečná a vhodná aj pre začiatočníkov, samozrejme má vyššiu obtiažnosť, takže predchádzajúca skúsenosť s nejakou ferratkou by sa hodila.

P1060258.JPG

Lojzko s Erikou. Lezieme!

P1060263.JPG

Držte sa, tam dole!

P1060271.JPG

Mostík.

Na rázcestí si dávame prestávku. Je tu možnosť (2232 m n. m., 12:30 hod.) zvoliť si tri druhy obtiažnosti, my si volíme zlatú strednú cestu.

P1060273.JPG

To vyzerá dobre.

P1060282.JPG

Ešte kúsok a sme hore.

P1060284.JPG

Úsmev, prosím!

P1060289.JPG

Posledný úsek.

Ferratu úspešne zdolávame (2288 m n. m., 13:20 hod.) a dávame si pri chate, odkiaľ je pekný výhľad na celú priehradu, prestávku.

P1060292.JPG

To je pohľad, že?

P1060296.JPG

Tak sme to všetci prežili.

Ľahšia trasa ferraty vedie cez mostík, na ktorom si chceme ešte urobiť foto, a tak ideme na koniec ľahšej časti (2256 m n. m., 14:25 hod.), zlezieme si to kúsok dole a ''pózujeme''.

P1060324.JPG

Ten mostík je celkom úzky.

Je nepísaným pravidlom, že ferratou sa chodí iba jedným smerom, najčastejšie hore, ak samozrejme nie je určená na zostup, lebo obchádzať sa na nejakom exponovanejšom mieste je veľmi nebezpečné, a tak to treba aj dodržiavať, ale most je iba kúsok pod nami a oproti nikto nejde.

P1060335.JPG

Tadiaľ sme išli hore.

Vraciame sa späť na priehradu a čakáme na autobus. Klasicky preplneným PostBusom sa vezieme naspäť do Grimentzu.

P1060338.jpg

Sanitárny deň, nevstupovať! Tak dnes sa večerať nebude. :-)

 

Info:
*dátum: 23.7.2013
*trasa: Via Ferrata Moiry → priehrada
*čas (z toho prestávky): 1:45 hod. (10 min.)
*celková dĺžka ferraty: 410 m
*obtiažnosť: D/E
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania: +128 m / -0 m // +360 m/h / -0 m/h
*min. a max. nadmorská výška: 2160 m n. m. (začiatok ferraty) / 2288 m n. m. (koniec ferraty)
*občerstvenie a voda: reštaurácia na priehrade
*východ a západ slnka: 6:01 hod. / 21:16 hod.
*počasie: 20°C (15:00 hod., priehrada, 2249 m n. m.), jasno až polooblačno, slabý vietor
*obtiažnosť: dobre zaistená ferrata vhodná aj pre začiatočníkov s predchádzajúcou skúsenosťou s pohybom na ferrate

 

 

Priehrada Grande Dixence a mesto Sion (6. deň)

Tak dnes to vyzerá na oddychový deň. Aj taký je treba zaradiť do programu, nech sa tej turistiky ''neprejeme''. Ako prvé máme na pláne navštíviť najvyššiu hrádzu v Európe nachádzajúcu sa vo Valaiskom kantóne. Vedie k nej kľukatá cesta, čo je pre náš autobus zase ''oriešok'', ale naši vodiči to opäť v pohodičke zvládajú. Keď ju prvý krát vidím ešte z dostatočnej diaľky vzbudzuje vo mne rešpekt a obdiv. Ako sa k nej približujeme pripadám si čím ďalej, tým menší. Je to úžasná stavba postavená ťažkou ľudskou prácou. Zastavujeme na dolnom parkovisku a pokračujeme po svojich hore k informačnému stredisku.

P1060339.JPG

285 metrov vysoký hradný múr.

Vchádzame do budovy, kde si môžete pozrieť film o výstavbe a využití priehrady. Exkurziu si nemôžem nechať ujsť, ale sú tu prísne pravidlá pre počet osôb na jedného sprievodcu, a tak čakáme na info, či sa nám podarí ísť všetkým. Našťastie sa Jarke s Lojzkom podarí vybaviť vstup pre všetkých. Sympatická sprievodkyňa si nás zgrupuje do skupinky a už stojíme pred vchodom.

P1060341.JPG

Vchod do ''obra''.

Popravde, vnútri toho nie je veľmi čo na videnie, ale vtipne riešené informačné nápisy na stenách, krátky film v útrobách priehrady a samozrejme zaujímavý výklad sprievodkyne stoja za to.

P1060345.JPG

Vtipné riešenie informácií o hrádzi.

Priehrada bola postavená v rokoch 1950 až 1964 a oficiálne otvorená v 65-tom. Výška hrádze je neuveriteľných 285 metrov a o meter nižšia je najväčšia hĺbka jazera Lac des Dix, ktorého rozloha je 4 km² a objem je 400 miliónov m³. Múr má dĺžku 700 metrov, dole je široký 200 metrov a k vrcholu, ktorý sa nachádza vo výške 2365 m n. m., sa postupne zužuje na 15 metrov.

P1060347.JPG

Pozor schody!

Rieka Dixence, na ktorej sa priehrada nachádza, je relatívne malá, preto je zásobovanie vodou zabezpečené cez 100 kilometrov dlhú sieť podzemných kanálov a tunelov vedúcich od iných riek a údolí, kde väčšina vody pochádza z topiacich sa ľadovcov, takže priehrada je najplnšia okolo septembra a naopak najnižia hladina je v apríli. Voda ďalej pokračuje do troch elektrární nachádzajúcich sa v údolí Rhony. Ročne vytvorí približne 2000 GWh, čo by malo postačovať na zásobenie elektrinou pre 400 000 švajčiarskych domácností. Na stavbe sa podielalo 3000 pracovníkov a bolo použitých 6 miliónov m³ betónu. Zaujímavosťou je, že prvá menšia hrádza postavená v rokoch 1929 až 1935, ktorá výkonnostne nepostačovala, sa nachádza pod hladinou tej terajšej a pri nízkom stave hladiny ju je dokonca vidieť. Pri odchode z priehrady vám rozdajú pohľadnice, ktoré vám zadarmo aj rozpošlú.

P1060353.JPG

Hotel.

Využívame ešte možnosť vyviesť sa lanovkou hore na vrchol priehrady. Cena spiatočného lístka vrátane exkurzie je asi 14 švajčiarskych frankov.

P1060354.JPG

Dnes sa mi nechce ísť pešo. :-)

P1060357.JPG

Zhora je vidieť mená vytvorené z kameňov.

Samozrejme pre šlapania-chtivých je tu možnosť ísť hore po svojich. Prekrásny pohľad na jazero, na okolité hory a do doliny naozaj stojí za to.

P1060358.JPG

A sme hore.

P1060359.JPG

Presila ľudskej práce voči vode.

P1060362.JPG

Mont Blava. V preklade "Bratislavský vrch". :-)

P1060365.JPG

Kúpite si tyčinku? Peťo zase vtipkuje...

Aj tu sa dá podniknúť pekný okruh vedúci cez chatu ''Cabane de Prafleuri'' (2662 m n. m.) až do sedla ''Col de Roux '' nachádzajúceho sa v nadmorskej výške 2804 metrov s návratom späť na hrádzu. My ale chceme ísť ešte navštíviť mesto Sion, takže nemáme toľko času. Ako-tak si to aspoň vynahradzujeme prechodom niekoľkých tunelov vysekaných v skale.

P1060368.JPG

Ako z pohľadnice.

P1060372.JPG

Prechádzka cez tunel vysekaný do skaly.

P1060373.JPG

Príroda si vždy nájde cestu von.

Zvezieme sa dole lanovkou, stretáme sa pri autobuse a pokračujeme smer Sion. Tu ''dole'' sa teplota rapídne mení, keďže sme zišli niečo cez 2100 výškových metrov do 510 m n. m. . Teplomer ukazuje cez 28 °C. Sion leží v juhozápadnom Švajčiarsku na rieke Rhôna, je hlavným mestom Valaiského kantónu a žije tu niečo cez 30 000 obyvateľov. Na priehladku mesta formou voľného programu máme dostatok času a každí sa rozdeľujeme na malé skupinky. Ja idem s našimi a ujímam sa ''vedenia''. Jarka nám dala ešte v autobuse mapku, kde je popísaná tzv. ''Discovery Walk'' s naznačeným okruhom po najdôležitejších pamiatkach, a tak ideme podľa toho. Začíname na námestí ''Place de La Planta'', kde sa nachádza aj informačné centrum. Samozrejme, to by som nebol ja, keby som už od začiatku nešiel (samozrejme nie naschvál) opačne.

P1060375.JPG

Historické centrum.

Zo začiatku to máme rovno nasmerované k dominantám Sionu. Dva stredoveké hrady, hrdo sa týčiace nad mestom. Strmšou uličkou ''Rue de Châteaux'' stúpame hore. Na vyššom kopci je Tourbillon z 13. storočia, ktorý slúžil, ako opevnené sídlo pre biskupa.

P1060377.JPG

Tourbillon.

Oproti je pevnosť Valère z 12. storočia, respektíve opevnený kostol, ktorý postavili na jej mieste.

P1060387.JPG

Kostol.

V jeho vnútorných priestoroch sa nachádza najstarší hrajúci organ na svete, kde sú na jeho krídlach maľby z rokoch 1430 až 1440.

P1060380.JPG

Najstarší hrajúci organ na svete.

Prestávočku si dávame na terase pri kostole, odkiaľ máte mesto ako na dlani.

P1060379.JPG

Sion.

P1060384.JPG

Tak tieto vstupné dvere už majú ''pár'' rokov za sebou.

Schádzame dole a potuľujeme sa centrom.

P1060389.JPG

V meste vás môže zraziť aj ''vlak''.

P1060391.JPG

Radnica s orlojom.

P1060393.JPG

Katedrála Notre-Dame.

Opäť sa stretáme pri autobuse a za nami je pekný oddychový deň.

 


Cez Corne de Sorebois strmou cestičkou do Grimentzu (7. deň)

Po oddychovom dni si chceme dať opäť ''do tela'' a urobiť si, podľa Lojzka, nejakú ''jednoduchšiu'' hrebeňovku. Nastúpení v našom autobuse sa vezieme do neďalekého mestečka Zinal (1675 m n. m.), kde sa vyvezieme lanovkou do výšky 2438 m n. m. na ''Sorebois'' a môžeme vyraziť (9:50 hod.).

P1060397.JPG

Ešteže existujú tie lanovky. :-)

Strmšou sutinovou cestou stúpame okolo práve prebiehajúcej výstavbe novej modernej kabínkovej lanovky, ktorá by mala spojiť dve údolia.

P1060404.JPG

Ovečky. Tie budem ešte spomínať.

P1060407.JPG

Ešte kúsok.

Vychádzame k vysielaču na ''Corne de Sorebois'' (2896 m n. m., 10:55 hod.), odkiaľ je úžasný pohľad na okolité hory, ale hlavne na, už pre nás známu, priehradu ''Barrage de Moiry'' na jazere ''Lac de Moiry''.

P1060414.JPG

Pri vysielači.

P1060415.JPG

Áno, to som ja.

P1060421.JPG

Barrage de Moiry.

V tomto období si tu treba dať pozor, kde si sadnete, lebo sa tu ''činili'' miestne ovečky. Po skorom obedíku sa rozdeľujeme na dve skupiny, kde jedna schádza ku hrádzi a druhá, v ktorej som aj ja, pokračuje hrebeňom do Grimentzu. Treba byť opatrní, hlavne v horšom počasí, keďže sa ide po strmej bočnej časti hrebeňa.

P1060418.JPG

A zostupujeme.

P1060420.JPG

Rado, to nás naschvál strašíš tou kosťou v ruke?

P1060433.JPG

P1060436.JPG

Za zlého počasia, to tu musí byť nebezpečné.

P1060437.JPG

P1060438.JPG

Tu si dáme krátku prestávku.

Po chvíľke sa napájame na modrú značku, z ktorej sa onedlho ale aj odpojíme, prechádzame cez vrch ''Pte de Tsirouc'' (2778 m n. m., 12:15 hod.) a prichádzame k ďalšej časti stavby novej lanovky (2560 m n. m., 13:35 hod.), ktorú by mali otvoriť už túto zimu.

P1060444.JPG

Vrtulník pomáha pri výstavbe novej lanovky.

P1060445.JPG

Ten strom je celý čierny. Asi do neho udrel blesk.

Tu nasleduje, podľa mňa, najexponovanejší úsek našej trasy. Strmým klesaním opatrne schádzame lesným chodníkom. Pridržiavame sa všetkého, čo ako-tak drží na svojom mieste.

P1060455.JPG

Ešte by som rád vedel, kde tu je nejaký chodník?!

V diaľke počuť pracujúcich drevorubačov, ku ktorým aj prichádzame, ale hneď nás upozorňujú, že tu nemáme čo robiť, keďže je tu veľké nebezpečenstvo úrazu z padajúcich stromov.

P1060456.JPG

Drevorubač, to je ťažká práca.

Dozvedáme sa, že chodník, o ktorom sme si mysleli, že je vytvorený turistami je zvieracia cestička. Odporúčajú nám pokračovať čo najďalej od rúbaniska a potom začať zostupovať dole. Schádzame strmou lúkou posiatou kameňmi, kde by sa hodila aj prilba, keďže je vysoká pravdepodobnosť, že na niekoho zhodíte skalu. Je dobré ísť vedľa seba a čo najbližšie pri sebe, aby sa po zhodení kameň ešte veľmi nerozbehol. Porušujeme všetky doporučenia a každý si ide svojím tempom.

P1060459.JPG

Nebezpečný úsek.

Ja idem s Pavlínkou, ktorá sa zrazu pošmykne a zhadzuje dole kameň, ktorý naberá veľkú rýchlosť a kričíme na tých pod nami, aby dali pozor. Odskakujú nabok a len tak-tak to obchádza Mila, ktorý nás akurát fotil. Ideme ešte opatrnejšie, ale opäť zhadzuje kameň, ktorý je asi päť krát väčší, ako ten pred tým, kričí na mňa zo zadu a ja ho rýchlo zachytávam. Odniesol si to môj palec, ale ani si radšej nechcem predstaviť, keby sa ten kameň rozbehol.

P1060460.JPG

Grimentz ako na dlani.

Dole nás už čaká prvá skupinka. Sme radi, že sme úspešne zišli a nikomu sa nič nestalo. Po lesnej cestičke prichádzame okolo kempu ku našej chate (1620 m n. m., 16:05 hod.) .

P1060463.JPG

Odtiaľ zhora sme išli.

Pred večerou nás ešte Lojzko pozýva na posedenie s jeho kamarátom zo Švajčiarska na výborné grilované mäsko.

P1060464.jpg

Príjemné posedenie.

Dnes máme taký rozlúčkový deň, takže po večeri Lojzko s Jarkou hodnotia celý pobyt a odovzdávajú malé ocenenie, kde sa jedno ušlo aj mne. Ďakujem! :-) Potom nasleduje klasický večerný program v podobe spevu, ale to nie je moja ''šálka kávy'', a tak si idem s Dominikou zahrať najprv biliard, potom stolný tenis až nakoniec skončíme pri ping-pongu, ktorý vydržíme hrať až do druhej nadránom. Zajtra, vlastne už dnes, nás čaká ešte posledný výletík, takže treba ísť spať.

 

Info:
*dátum: 25.7.2013
*trasa: Sorebois (horná stanica lanovky) → Corne de Sorebois → po hrebeni → Pte de Tsirouc → po hrebeni → Grimentz
*čas (z toho prestávky): 6:15 hod. (70 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania: +605 m / -1423 m // +480 m/h / -480 m/h
*min. a max. nadmorská výška: 1620 m n. m. (Grimentz (chata)) / 2896 m n. m. (Corne de Sorebois)
*občerstvenie a voda: Grimentz a Zinal
*východ a západ slnka: 6:03 hod. / 21:14 hod.
*počasie: 20 až 25 °C, polooblačno, slabý vietor
*obtiažnosť: vhodné pre turistu s dobrou kondíciou (prevýšenie)

 


Oddychovkou na Bendollu (8. deň)

Dnes je posledný, kedy, bohužiaľ, opustíme toto krásne miesto. Chatu musíme uvoľniť až večer, a tak sa rozhodujeme pre ešte jeden pohodovejší výlet na rozlúčku s tamojšími horami. PostBusom sa vyvážame na priehradu ''Barrage de Moiry'' (2250 m n. m., 9:25 hod.). Máme to namierené na hornú stanicu lanovky ''Bendolla'' cez vrch Sotier, čo by malo trvať okolo dve a štvrť hodinky, mi sa ale nikam neponáhľame. Prechádzame po priehrade, kde sa napájame na lesný chodník.

P1060468.JPG

Cestou po priehrade.

Pod nami vedie kľukatá asfaltka z Grimentzu na priehradu a vedľa nás je ferrata, na ktorej sme boli minule.

P1060475.JPG

Začínajúci turista.

P1060476.JPG

Vy to nevidíte, ale Dominika na mňa vyplazuje jazyk. Fuj, to sa robí? :-)

P1060478.JPG

Pohodová trasa.

Táto trasa nevyniká prevýšením, ale prekrásnymi výhľadmi a meniacim sa prostredím od lesa, lúk posiatymi horskými kvetmi až po trasu obklopujúce skalné útvary. Kto chce vidieť krásne výhľady a nechce sa mu ''štverať'' niekam na kopec, je to pre neho ideálna trasa.

P1060484.JPG

Čo by sme robili bez mobilov, že?

P1060487.JPG

Ideálne miesto na odpočinok.

Prechádzame cez potok a dávame si obedovú prestávku.

P1060488.JPG

P1060490.JPG

Už pred sebou vidíme stanicu lanovky, čo znamená, že sa nás dnešný a zároveň posledný výlet blíži ku koncu. Máme ešte čas, tak si dávame (2130 m n. m.) v miestnej reštike pivečko a vychutnávame si tieto chvíle. Dokonca aj Dominika, ktorá pivu veľmi neholduje si dá jedno dobré tmavé. Vie, čo je dobré.

P1060491.JPG

Ešte posledné pohľady na okolité hory.

Zvezieme sa dole a v Grimentzi v Coop-e ešte kupujeme ''povinné drobnosti'' domov, aby sme na Slovensko neprišli naprázdno. Po príchode na chatu je ešte potrebné ju celú upratať, ale na mňa ''bohužiaľ'' už nič nezostalo, tak si dávam do poriadku aspoň svoje ''pakšametle''. Pred odchodom sa ešte posilňujeme výborným gulášikom, kde by som sa chcel poďakovať Stanovi, ale aj ostatným, ktorí sa podieľali na chode kuchyne. Mimochodom, na mňa služba v kuchyni nepadla, tak možno niekedy nabudúce. Počasie, ktoré tu v týchcto mesiacoch nie je veľmi priaznivé nám výšlo na 100 %. Aj keď skoro každý večer pršalo, cez deň bolo pekne. Z rozprávania miestnych sme sa dozvedeli, že už dávno tu nebolo celý týždeň v júly také dobré počasie. Večer sa ešte prichádzajú rozlúčiť a skontrolovať chatu pracovníci Jeky a odchádzame.

P1060492.jpg

No, to som zvedavý, kam dajú ten kufor.

P1060493.jpg

Nastupujeme a odchádzame...

 

Info:
*dátum: 26.7.2013
*trasa: Barrage de Moiry (priehrada) → Sotier → Bendolla (horná stanica lanovky)
*čas (z toho prestávky): 3:35 hod. (40 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania: +348 m / -468 m // +300 m/h / -420 m/h
*min. a max. nadmorská výška: 2140 m n. m. (trasa pod priehradou) / 2250 m n. m. (Barrage de Moiry (priehrada))
*občerstvenie a voda: Barrage de Moiry (priehrada), Bendolla (horná stanica lanovky), po trase sa nachádza potok
*východ a západ slnka: 6:04 hod. / 21:13 hod.
*počasie: 25 °C, jasno, slabý vietor
*obtiažnosť: vhodné pre každého turistu

 


A je tu koniec... (9. deň)

Na druhý deň sa po ceste ešte zastavujeme v Rakúsku na benediktínskom kláštore v Melku, ktorý je známy ako jeden z najväčších klenotov barokovej architektúry na svete.

P1060494.JPG

Melk.

Kláštor je známy aj z románu Meno ruže od Umberta Ecca. My sme tu veľmi skoro, takže expozícia je ešte zavretá, ale návšteva stojí za to.

P1060497.JPG

P1060502.JPG

Nádvorie kláštora.

P1060501.JPG

Vstup do kaplnky ''stráži'' miestny kocúr.

P1060499.JPG

P1060500.JPG

Interiér kaplnky.

Priznám sa, že zo začiatku som mal z tohoto výletu zmiešané pocity, nakoľko tu prevyšovala vyššia veková skupina, ale po vzájomnom spoznaní sa, som hneď zmenil názor.

P1060503.jpg

Tam, kde sme začínali, tam aj končíme. V Lozorne.

Je to super partia a už teraz sa teším na ďalšie príjemné chvíle strávené s nimi.

 

Ostatné info:
*dôležité telefónne čísla: polícia - 117, hasiči - 118, záchranná služba - 144, tiesňové volanie (všeob.) - 112
*užitočné internet. stránky: wunderground.com (počasie), map24.com (automapa), myswitzerland.com (info o turizme vo Švajčiarsku)
*merania (čas, prevýšenie, rýchlosť stúpania/klesania): Tissot T-Touch Expert

 

 

 

Text / foto: Martin Slama

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Prvá banka prelomila tabu a zvýšila úroky na hypotékach

Zvyšovanie úrokov vraj nesúvisí so zmenami, ktoré pripravuje Národná banka.

DOMOV

Pavlis sa v novej funkcii teší luxusnému autu i debetnej karte

Exminister hospodárstva šéfuje Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo.


Už ste čítali?