Prázdno na Mont Blancu (2. časť) /hiking/

Tak a po prvej je tu samozrejme tá druhá časť nášho výstupu na Mont Blanc. Ako to dopadlo? Prečítajte si a uvidíte...

Pokračovanie: Útok na Mont Blanc (2. deň)

Prechádzame popri vrchole ''Dôme du Goûter'' (4304 m n. m.) a pred nami sa objavuje prekrásny masív aj s viditeľnou výstupovou trasou, na ktorej v diaľke vidíme turistov, ako maličké bodky na snehu.

Už iba ''kúsok''.

Nad nami neustále prelietava vrtuľník, to musí byť teda prekrásny pohľad zhora. Výšku nad 4000 m n. m. už pomalyčky začínam pociťovať, ale keď si ''nájdete'' tú správnu frekvenciu dýchania, dodržujete pravidelné prestávky a dôležitý pitný režim, keďže v takto vysokej nadmorskej výške sa veľmi ľahko dehydrujete, nemali by ste mať problém. Samozrejme, ak by ste začali pociťovať príznaky výškovej choroby, radšej to otočte a zbytočne neriskujte. K bivakovacej chate ''Refuge Vallot'' (4362 m n. m.) prichádzame o 16:15 hod. Aj tu je možnosť prespania, kapacita by tu mala byť asi 25 osôb, ale ja by som to skôr zaradil medzi núdzový prístrešok v prípade zlého počasia. Zdravíme sa s partiou Čechov, ktorí sa čudujú, že ideme ešte hore, ale čas máme celkom dobrý, tak po krátkej prestávke pokračujeme. Sústredím sa na svoje dýchanie a stále si počítam počet krokov, ktoré musím prejsť a potom si dať prestávku. Na chvíľku si s Ľubošom sadáme a ja ani neviem ako, zavriem oči a hneď sa mi začne zdať, že ide ku mne nejaká pani v kroji a drží v ruke bochník chleba. Ani sa nečudujem, keď je niekto v takejto nadmorskej výške nadmerne vyčerpaný, na chvíľku zaspí a môže aj umrznúť. Trasa prechádza po hrebeni a cez dva ''predvrcholy'' ''Grand Bosse'' a ''Petite Bosse''. Technicky to tu nie je náročné, chodník je celkom dobre vyšľapaný, ale nebezpečné zrázy po stranách, keď prechádzate po tzv. žiletkách, čo sú úzke úseky na hrebeni, sú veľmi zradné. A je to tam! Sme hore na Mont Blancu (4810 m n. m., 18:10 hod.). S nami sú tu ešte dvaja turisti, ktorého jedného z nich sa pre nevýraznosť vrcholu, pre istotu pýtam, či je to už naozaj vrchol. Sme tu ''správne'' a máme vrchol skoro celý pre seba. Celkovo tu hore nič nie je, len v diaľke vidím v snehu zapichnutú umelú ružu, tak aspoň niečo. :-) Vrchol je pomerne plochý, takže je tu dostatok miesta pre každého aj pri väčšom návale. Výhľady sú úžasné a počasie sme si nemohli lepšie ''predplatiť''. Navzájom si s Ľubošom gratulujeme, robíme pár vrcholových fotiek a užívame si ten pocit a krásu.

Jedna vrcholovka.

Odmena za výstup.

Po dvadsiatich minútach začíname zostup po tej istej trase na Gutierku.

Trasa bola perfektne vyšľapaná.

Tu by sa hodili sánky. Len, kto by to ubrzdil!?

Pohľad do údolia.

Dole vidieť ''Refuge Vallot''.

Pri chate ''Refuge Vallot'' (4362 m n. m., 19:25 hod.) telefonujem Lojzkovi, ako dopadli s ubytovaním. Oznamuje mi, že sa ubytovali, ale za cenu 90 Eur! Hovorím to Ľubošovi a po ceste premýšľame, ako inak vyriešiť ubytko, no časom sa zmierujeme s tým, že tých 90 Eur zaplatíme.

A už slnko zapadá.

Prechádzame popri chlapíkovi, ktorý sedí na zemi, a tak sa ho radšej pýtam, či nepotrebuje pomoc. On mi ale pohodovým hlasom oznamuje, že ešte čaká na svojho spoluturistu, a tak si dal taký krátky, ako on povedal, piknik. No, každý si piknik predstavujeme asi inak. :-) Postupom času začína zapadať slnko a objavujú sa pred nami prekrásne pohľady. Popri nás prechádzajú chlapíci, ktorí si cestu dole skracujú šmýkaním sa po zadku. My chlapi sme večné deti a tu je dôkaz. :-) Neďaleko chaty sa dá tiež stanovať. Sú tu dokonca pre to vytvorené závetria, ale je tu iba jeden stan.

Stanovanie má svoje čaro.

Parádička, že?

O 20:50 hod. úspešne prichádzame na Gutierku (3835 m n. m.). Vchádzame do miestnosti, kde sa treba odstrojiť, nechať si tu veci a obuť papuče (ktoré tu sú k dispozícií), lebo do chaty je v topánkach vstup zakázaný. Ideme pohľadať našich spolubojovníkov. Zdravíme sa, ale nechceme ich zbytočne vyrušovať, keďže zajtra skoro vstávajú, a tak si ideme vybaviť ubytovanie. Klasická cena za noc je pre nečlenov FFCAM 70 Eur a ak už je chata plná, tak 90 Eur. Teraz je všetkých 120 lôžok už obsadených, a tak sa na recepcií pýtam ''ochotnej'' slečny, či je ešte možnosť ubytovania. Hovorí, že áno, za 90 Eur a to iba dole na zemi, v miestnosti, kde sú topánky a výstroj. Pýtam sa, či by nebola možná nejaká zľava, keďže za také miesto je to ''trošku'' veľa, ale ona povie nie a ide si sadnúť k nejakým svojím známym. To ma trošku, s prepáčením, nasralo, a tak hovorím Ľubošovi, že kašlime na to a poďme dole aj tak. Slečna si nás už ani nevšíma, tak si ju nebudeme všímať ani my. Z toho vyplýva, že vždy si tu dopredu ubytovanie rezervujte! Pozerám si, či by sme si tu niečo nadali pod zub, ale cena okolo 20 Eur za večeru v podobe nejakých cestovín a polievky ma odrádza. Vodu si ale kúpiť musíme, keďže na toaletách netečie, asi, aby si ju ľudia nenapúšťali, a tak dávam za dva litre vody ''ľudových'' päť Eur. Dole v miestnosti si dávam večeru v podobe konzervy, ''požičiavam'' si ešte niekoho karimatku, ukladám sa na zem a pomalyčky zaspávam.

Každopádne si treba urobiť ako-takú pohodičku.

Info:
*dátum: 02.08.2013
*trasa: // Saint-Gervais-les-Bains - Le-Fayet /dolná stanica zubačky/ (584 m n. m.) → zubačka → Nid d'Aigle /horná stanica zubačky/ (2372 m n. m.) // → Refuge de Tête Rousse (3167 m n. m.) → Refuge du Goûter (3835 m n. m.) → Refuge Vallot (4362 m n. m.) → Mont Blanc (4810 m n. m.) → Refuge Vallot (4362 m n. m.) → Refuge du Goûter (3835 m n. m.)
*čas (z toho prestávky) **: 12:20 hod. (105 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania **: +2710 m / -1247 m // +420 m/h / -600 m/h
*min. a max. nadmorská výška **: 2372 m n. m. (Nid d'Aigle /horná stanica zubačky/) / 4810 m n. m. (Mont Blanc)
*občerstvenie a voda: obec ''Saint-Gervais-les-Bains'' a chaty '' Refuge de Tête Rousse'' a ''Refuge du Goûter''
*východ a západ slnka: 6:18 hod. / 21:04 hod.
*počasie: 16°C (Saint-Gervais-les-Bains, 584 m n. m., 7:00 hod.), jasno, slabý vietor až bezvetrie
*obtiažnosť: AD-, ľadovec do 45°, technicky menej náročné, vhodné pre turistu s dobrou kondíciou (veľké prevýšenie, vysoká nadmorská výška), skúsenosťou s použitím zimnej výstroje (mačky, cepín), odporúčaná aklimatizácia (vysoká nadmorská výška)

**poznámka: pri ''*čas'', ''*prevýšenie'' a ''*min. a max. nadm. výška'' nie je do údajov započítaná cesta zubačkou označená pri ''*trasa'' medzi ''// → //''

Ešteže sme išli už včera (3. deň)

Okolo jednej nadránom sa zobúdzam na buchot. Z vonku prichádzajú nejaký Japončíci, očividne sú unavení. Neviem, odkiaľ sa tu v takúto hodinu nabrali, ale ''usalašujú'' sa pri nás na voľných drevených lavičkách. Zapnutie svetla je tu vyriešené formou fotobunky, takže, vždy, keď sa niekto prevracia, tak sa zapne. Časom to už ani nevnímam a snažím sa ešte aspoň na chvíľku zaspať. Za pól hodinku, ale opäť počujem, že sa niekto ''dobýja'' do chaty. Počujem iba nejaké hlasy a z ich rozprávania usudzujem, že je niekomu zle, čo potvrdzuje aj nasledovné zvracanie jedného z nich. Opäť na chvíľku zaspávam. Okolo druhej ale už začínajú chodiť prví ubytovaní a vyrážajú zdolať vrchol. Japončíci onedlho tiež odchádzajú. To by som bol zvedavý, kam majú namierené. Sadám si k Ľubošovi na lavičku, aby som nikomu nezavadzal a v duchu si hovorím, že som celkom rád, že sme hore išli už včera. Po prvé by sa mi teraz vôbec nechcelo šľapať (samozrejme, keby sme išli dnes, tak by som sa iste nejak prinútil :-) ) a po druhé, predpoveď počasia im bohužiaľ vyšla a vonku je hmla a fúka silný vietor. Za čas prichádzajú dole aj naši. Zdravíme sa a zaželáme im veľa šťastia, čo sa im iste hodí. Vychádzajú z chaty a strácajú sa v tme. Je vidieť iba dlhý pás tvorený čelovkami. Vchádzam späť do chaty a zahajujem ešte krátky spánok. Poslední ''oneskorenci'' odchádzajú až okolo piatej. To už sa mi nejako nechce spať, tak si idem pobaliť svoje veci. Dávam si niečo pod zub, pričom sa ku mne pridáva aj Ľuboš. Spalo sa mi celkom fajn a ešte k tomu sme ušetrili aj 90 Eur. O pol siedmej vychádzame z chaty do hmly a silného vetra.

Tak to je poriadna zmena oproti včerajšku.

Myslím na našich a dúfam, že sa im to podarí. Ja s Ľubošom to už máme našťastie za sebou, a tak nás čaká ''iba'' zostup dole tou istou trasou až k zubačke. Aby toho nebolo málo k prudkému vetru sa pridáva ešte aj sneženie, ktoré nepríjemne ''masíruje'' moju tvár.

Opatrne Ľuboš!

Čo už, pekné počasie sme si vyčerpali. Skaly sú nepríjemne šmykľavé, a tak treba byť hlavne teraz veľmi opatrný. Postupom času sa našťastie dostávame z hmly, prestáva snežiť a zmierňuje sa aj vietor.

Postup po skalách uľahčujú aj laná.

Pomalyčky zostupujeme, keď okolo nás prechádza mladý chalan, ktorý má niečo s nohami a ide hore pomocou špeciálnych barlí a pomáhajú mu nejaký chlapíci. Tak tomu teda hovorím odhodlanie, perfektné!

K tomu netreba komentár.

Prechádzame úsekom s padajúcimi kameňmi a pokračujeme popri chate ''Refuge de Tête Rousse'' (3167 m n. m., 8:15 hod.).

Naklonené WC pri chate ''Refuge de Tête Rousse''.

Oproti už nejde toľko turistov, ako keď sme išli hore mi, čo má na svedomí zhoršujúce sa počasie. Pri informačnom centre (3100 m n. m., 8:20 hod.), už ani nie je chlapík, ktorý tu minule kontroloval rezervácie, asi sa už neočakáva taký nával na chate.

Refuge de Tête Rousse.

Dávame si dole mačky a pokračujeme po sutinovom chodníku. Celkom sa aj oteplilo, tak si dávam dole bundu a pokračujem iba v krátkom tričku. Neuveriteľná zmena počasia oproti tomu, v akom sme išli ráno.

A snehu ubúda.

Nevieme, kedy nám ide dole zubačka, a tak Ľuboš pridáva trošku do kroku, ale ja si chcem ešte vychutnať tieto chvíle, a tak trošku za ním zaostávam. Prechádzam popri dolnej chatke (2735 m n. m., 9:35 hod.) a dávam si krátku prestávočku. Je to zaujímavý pocit, keď idú oproti mne ľudia, ktorých to všetko ešte len čaká.

Nid d'Aigle, horná stanica zubačky.

Dobieham Ľuboša a prichádzame akurát na čas ku zubačke. Už je na odchode, tak behom, ako do cieľovej rovinky a kývaním na kontrolórku, aby nás počkali, prichádzame dole a už sa vezieme.

To je poriadny sklon.

Vychutnávam si ešte posledné chvíle v tomto prekrásnom prostredí a ten pocit úspešne zdolaného Mont Blancu. Niektorí šľapú popri zubačke hore po vlastných. Klobúk dole.

Ešte jeden pohľad naspäť.

Prichádzame na konečnú Le-Fayet. Náš ''tátoš'' nás poslušne čaká na parkovisku. Odkladáme si do neho batohy, ale nechce sa nám tu čakať na našich, tak sa ideme ešte prejsť po okolí. Dali by sme si nejaké to dobré orosené. Kupujeme si ho v miestnom malom obchodíku. Sadáme si na schodíky pri obchode a vychutnávame si pivečko. Nemohli sme si priať lepšie ukončenie dnešného dňa. Predavač asi dnes nemá veľa klientov, lebo asi tri krát za sebou vyjde z obchodu a hovorí nám, že je dnes naozaj teplo. Žeby reklamný ťah, aby sme si ešte dali nejaké to pivečko? Blbosť!? Ale funkčná. A tak si ešte jedno kupujeme. :-) Okruhom sa vraciame späť k železnici a ''uvelebujeme'' sa na trávniku pri zastávke. Miestami dokonca aj na chvíľku zaspávam. Jednoducho pohodička. Po čase prichádzajú dole aj naši. Tak to nakoniec úspešne, aj napriek zlému počasiu, zdolali aj oni. Super! Sme radi, že sa im to podarilo. Navzájom si gratulujeme. Do reči sa ešte dávame s jedným Čechom, ktorý bol na chate so svojou partiou, ale ráno ho nezobudili a odišli hore bez neho. Nepochopiteľné. ''Sranda'' je v tom, že tu je už druhý krát, keďže sa mu to minule nepodarilo pre veľmi zlé počasie, ako dodáva s ironickým úsmevom. Tak hádam na tretí krát? Chceme ešte dnes prejsť časť trasy a prespať niekde na parkovisku. Na večer si ešte v obchodíku kupujeme vínečko a nastúpení v aute opúšťame Saint-Gervais-les-Bains. Zastavujeme na parkovisku pri dialnici a robíme si na variči večeru v podobe sáčkovej polievky. Ani neviete, ako dobre mi padla taká dobrá polievočka. Zakončujeme to vínkom a už ležím na tráve v spacáku a hneď zaspávam. Milujem takýto spánok pod holým nebom.

Info:
*dátum: 03.08.2013
*trasa: Refuge du Goûter (3835 m n. m.) → Refuge de Tête Rousse (3167 m n. m.) → // Nid d'Aigle /horná stanica zubačky/ (2372 m n. m.) → zubačka → Saint-Gervais-les-Bains - Le-Fayet /dolná stanica zubačky/ (584 m n. m.) //
*čas (z toho prestávky) **: 3:10 hod. (10 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania **: +13 m / -1476 m // +540 m/h / -720 m/h
*min. a max. nadmorská výška **: 2372 m n. m. (Nid d'Aigle /horná stanica zubačky/) / 3835 m n. m. (Refuge du Goûter)
*východ a západ slnka: 6:19 hod. / 21:02 hod.
*počasie: zamračené, hmla, silný nárazový vietor, sneženie, neskôr vyjasňovanie, slabý vietor
*obtiažnosť: technicky menej náročné, vhodné pre turistu s dobrou kondíciou (väčšie prevýšenie, vysoká nadmorská výška), odporúčaná aklimatizácia (vysoká nadmorská výška)

Zhrnutie (02.-03.08.2013):
*čas (z toho prestávky) **: 15:30 hod. (115 min.)
*prevýšenie **: +2723 m / -2723 m

Ale to ubehlo (4. deň)

Spal som ako zabitý. Ráno vstávam vyspinkaný, ako sa hovorí, do ružova. Opäť sedíme v aute a vyrážame smer Slovensko. Cesta ubieha rýchlo a za pár hodín sme doma. Vysádzam sa pri dome a lúčim sa s partiou. Už nebudem na konci opisovať, ako bolo, však ste si to prečítali sami. Alebo nie. Bolo super! :-)

Ostatné info:
*dátum výletu: 01.-04.08.2013
*doprava: auto (Bratislava → Le-Fayet (Saint-Gervais-les-Bains) /cez Nemecko/: 1150 km (cca 12 hod.))
*celkové náklady ***: cca 93 EUR / 1 os.
*užitočné internet. stránky: wunderground.com, mountain-forecast.com (počasie), map24.com (automapa), chamonix.com (info o Chamonix), refugedugouter.ffcam.fr (info o chate ''Refuge du Goûter'')
*dôležité tel. čísla: +33 (0) 450 532 208 (horská služba), 15 (rýchla zdravotnícka pomoc (SAMU)), 17 (polícia), 18 (hasiči (Sapeurs Pompiers)), +33 171 937 333 (Veľvyslanectvo SR vo Francúzsku)
*merania (čas, prevýšenie, rýchlosť stúpania/klesania): Tissot T-Touch Expert

***poznámka: v ''*celkové náklady'' je zahrnutá doprava prepočítaná na päť osôb (PHM, dialničné polatky (švajčiarska a rakúska dialničná známka)) a zubačka na ''Nid d'Aigle'', v cene nie sú potraviny a ubytovanie, keďže som ho neplatil :-)

Text / foto: Martin Slama

Zdroj informácií: internet

Martin Slama

Skutočný priateľ s tebou veselo spieva, keď si na vrchole hory a ticho kráča po tvojom boku údolím. Zoznam autorových rubrík:  HikingCykloTravelTechnics