reklama

Bratislavský okruh (cez Hrabovinu a Písaný kameň) /cyklo/

Po Pezinskom a Lozornianskom okruhu som si povedal, že si urobím aj Bratislavský. Však, ako sa hovorí: ''Do tretice všetko dobré.'' Tak teda príjemné čítanie, môžeme šľapnúť do pedálov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Jesenná a zimná cyklistika to je moje. Na trasách už nie je toľko cyklistov a to mi dovolí perfektne si ''vyvetrať'' hlavu. Samozrejme, treba sa na to aj dostatočne obliecť, ale nie zase veľmi, lebo aj pri nízkej teplote sa celkom rýchlo pri šľapaní do kopca zohrejete. Dôležité je mať dobrú obuv a teplé ponožky, rukavice a čiapku, keďže hlavne na tieto časti tela býva najväčšia zima, aspoň mne. Okolie Bratislavy mám na biku skoro celé prejazdené, ale aj tak pozerám do mapy, či tam nenájdem blízko nejakú trasu, ktorú som ešte nešiel, respektíve si ju už možno nepamätám. :-) Je pracovný týždeň a nechce sa mi ráno ''prepletať'' pomedzi autá, tak hľadám niečo, čo by začínalo najbližšie od môjho domu mimo rušných ciest. Partizánsku lúku zamietam hneď od začiatku. Odtiaľ chodím pravidelne, takže pokračujem v hľadaní a najbližšie si vyberám Raču, konkrétne Peknú cestu, kde by som sa mal napojiť na žltú značku a tam ''vstúpiť'' do Malých Karpát. Rozprestierajú sa od Bratislavy až po Nové Mesto nad Váhom a majú dĺžku približne 100 kilometrom. Ich najvyšším vrcholom sú Záruby, kde som bol tiež na biku (Záruby s bicyklom). Malé Karpaty sú výškovo malé, ale o to krajšie. Večer pred výletom si ešte pozerám nejakú kešku (kto by nevedel o čo ide, TU je nejaké info), ktorú by som po ceste ''odlovil''. Celkom fajn vyzerá vrchol Hrabovina, kde som ešte nebol, takže je rozhodnuté. Nečakajte, že po trase uvidíte dych-vyrážajúce výhľady. Trasa je skoro po celej svojej dĺžke zalesnená, ale aj tak si ju môžete užiť, lebo prechádza príjemným lesným prostredím. Ráno, ak sa dá tomu tak povedať, vyrážam z domu (172 m n. m.) okolo jedenástej. Je celkom sviežo, okolo 1 °C nad nulou. Čaká ma najnezáživnejšia časť trasy, mestom. Nechce sa mi ísť mojou klasickou rannou trasou, keď chodím na bicykli do práce, a tak to pod mostom Lafranconi stáčam smerom na Patrónku, kam by som sa mal po úspešnom výlete dostať, keď sa budem vracať späť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Cyklotrasa na Patrónku. Kiežby ich bolo v Bratislave viac.

Výšľap na Kramáre a už si užívam zjazd po Jaskovom rade. Túto časť trasy neodporúčam hlavne, keď idete opačným smerom a vychádzate hore na Kramáre, lebo je to naozaj úzka a dosť frekventovaná cesta, kde sa vám autá len tak-tak vyhýbajú. Vychádzam na križovatke Jozefa Čabelku, podľa mňa asi jedinej križovatke v Bratislave, ktorá má svoje meno. Vo vzduchu cítim čokoládu, čo znamená, že idem správne a prechádzam popri Figare. Našťastie už nie je toľko áut, ako býva ráno, takže cesta je relatívne bezpečná. Odbočujem na Peknú cestu, čo značí, že za chvíľku konečne vstúpim do lesa. Idem po modrej značke, ale o chvíľku sa z nej pri ''Pekná cesta, záhrady'' (184 m n. m., 11:40 hod.) odpájam na žltú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

''Pekná cesta'' v Rači. Tu konečne končí asfaltka.

Nastupuje prudšie stúpanie, a tým mi začína byť aj teplejšie. Rozopínam si bundu, aby som sa veľmi nespotil. Mám rád, keď je mi radšej zimšie, ako ísť potom spotený dole zjazdom. Predpokladám, že dnes nebude veľa cyklistov ani turistov, čo umocňuje ešte aj to, že je pracovný deň.

Obrázok blogu

A môžeme začať šľapať do kopca.

Pomalyčky sa začínajú objavovať aj ''zárodky'' snehu a užívam si to ticho pomaly sa ''ukladajúcej'' prírody na zimný spánok. To mám proste najradšej na tomto ročnom období. To kľud. Zrazu sa niečo mihne po mojej pravej strane. Rýchlo zosadám z biku a pozorujem mladú srnku. Viem, že mám byť čo najtichšie, lebo aj zlomenie konárika ju môže vystrašiť. Toto je ale asi nejaká výnimka. Prechádza sa tu ako na promenáde, však je to jej domov, tak prečo aj nie. Chvíľku idem pešo, celkom hlasno počuť moje kroky, keďže je popadané lístie, ale ona ma má očividne na háku. Prechádza pár metrov odo mňa a križuje mi trasu. Tak tomuto hovorím príroda.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Ja som tu doma!

Obrázok blogu

Milujem jeseň.

Pri rýchlejšej jazde si treba dať veľký pozor hlavne na to, čo je ukryté pod popadaným lístím. Taký kameň vám vie urobiť poriadnu nepríjemnosť, viem o čom hovorím. Na ''Pod Chlmcom'' (325 m n. m., 12:15 hod.) sa zo žltou križujem červená E8-čka, diaľková trasa vedúca cez celé Karpaty. Príjemným zjazdom prichádzam na Snežienku (245 m n. m., 12:20 hod.). Je tu novo zrekonštruovaná sedačková lanovka, ktorou sa môžete vyviesť na Kolibu. Samozrejme teraz nie je v prevádzke.

Obrázok blogu

Dolná stanica sedačkovej lankovky.

Hore vedie aj asfaltka s dosť prudkým stúpaním, takže kto si to chce vyšľapať, nech sa páči.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Doprava vedie strmá cesta až hore na Kolibu. Ja ale pokračujem rovno.

Ja tiež pokračujem po asfaltke popri potoku Vidrica, ktorá ale ide smerom na Biely kríž, z ktorej sa hneď aj odpájam a opäť pokračujem lesným chodníkom.

Obrázok blogu

Celkom fajnová lúka na opekanie.

Prudkým stúpaním stále po žltej značke pomalyčky naberám výškové metre. Je to dosť zaberák, keď vám stále prešmykuje zadné koleso a vy sa snažíte nezastaviť, lebo potom už je problém rozbehnúť sa.

Obrázok blogu

Nezastavovať! Lebo sa už nerozbehnete...

Tú najprudšiu časť mám za sebou. Pripájam sa na cyklo-cestu, ktorá ide po vrstevnici a odbočujem zo žltej doprava.

Obrázok blogu

Lesná cyklo-trasa.

Obrázok blogu

To tu asi nezanechalo žiadne zviera. :-)

Obrázok blogu

Na slnečnej strane je sneh úplne roztopený.

Pohodovou jazdou prechádzam po kľukatej cestičke, kde sa zdravím s jediným cyklistom, ktorého som tu dnes stretol a vychádzam opäť na asfaltku (345 m n. m., 13:05 hod.), ktorá vedie na Kačín. Aj tam sa dnes chystám, ale ešte idem na Hrabovinu, takže pokračujem cez mostík ďalej po cyklo-trase.

Obrázok blogu

Trasa prechádza cez drevený mostík.

Táto trasa je relatívne novo značená a ešte som po nej nešiel. Zážitok z jazdy mi trošku kazí hukot píl drevorúbačov, ale s tým nič neurobím. Z cyklo-trasy odbočujem (13:25 hod.) priamo hore na lesnú cestu, kde sa napájam na ďalšiu, odkiaľ je to na Hrabovinu už iba kúsok. Tak a som tu (434 m n. m., 13:30 hod.).

Obrázok blogu

Na Hrabovine.

Idem sa pozrieť na neďalekú planinu, kde je aspoň ako-taký výhľad. Chcem urobiť nejaké foto, tak vyskakujem na zvalený peň, ktorý je, ako som si neskôr všimol obrastený tŕním, a tak sa z neho opatrne ''vyplietam'', aby som si nepotrhal, už aj tak už dosť zničené nohavice. Ale foto som urobil! :-)

Obrázok blogu

Tak toto je jediný výhľad, ktorý tu uvidíte.

Idem pohľadať kešku. Mala by byť len kúsok odtiaľto. Problém je v tom, že nemám pri sebe klasické GPS-ko, ale iba mobil a potrebujem pripojenie na internet, lebo neviem, kde by keška presne mala byť. Po pár neúspešných pokusoch sa mi darí pripojiť a skrýšu úspešne nachádzam.

Obrázok blogu

A mám ťa!

Zapisujem sa do knižky, dávam ju do pôvodného stavu a pokračujem ďalej.

Obrázok blogu

Lesná cesta vedúca od Hraboviny.

Ďalší bod na trase som si určil ďalšiu kešku a to pri mieste zvanom ''Písaný kameň''. Je to vlastne veľký balvan, na ktorom je vytesaný rok 1600, znak mesta Bratislavy a Pálffyovcov s iniciálami NP. Podľa informácií z listiny Rudolfa II. z 1. septembra 1600 ide o hraničný kameň medzi kráľovským mestom Bratislavou a Stupavsko - pajštúnskym panstvom. Po lesnej ceste prichádzam k červenej značke (400 m n. m., 14:00 hod.), no nepokračujem po nej, ale po ďalšej lesnej ceste, ktorá ide doľava miernym klesaním. Skúšam opäť pripojenie na net, ale nie je tu signál a nechce sa mi s tým kašlať, tak to vzdávam, však jednu kešku som našiel. Hľadám aj už spomínaný kameň (384 m n. m., 14:03 hod.), ale neviem ho nájsť, lebo všetko je zasnežené a balvanov je tu veľa. Keď už chcem odísť, tak uvidím v diaľke na jednom kameni znaky viditeľné práve vďaka snehu. Tak som našiel aspoň ten balvan.

Obrázok blogu

Keď si to priblížim ...

Obrázok blogu

... vidieť na kameni znaky.

Vraciam sa späť pôvodnou cestou na červenú značku (400 m n. m., 14:30 hod.) a idem doľava smer Kačín.

Obrázok blogu

Tu sa napájam na červenú značku.

Predbieham ''už'' druhého človeka, bežca, ktorého som dnes stretol. Dnes je tu prázdno. Keď ho zdravím, všímam si, že to je nejaká známa tvár.

Obrázok blogu

Kto je ten pán v červenej bunde, ktorý rád behá? No predsa Miki Dzurinda.

Prechádzam popri tabuľkách ''Za Kačínom'' (370 m n. m., 14:33 hod.) a za chvíľku vychádzam na známu asfaltku vedúcu od Železnej studienky. Na Kačíne (330 m n. m., 14:35 hod.) si dávam prestávočku.

Obrázok blogu

Kačín. Obľubené miesto nielen Bratislavčanov.

Sadám si na lavičku a užívam si slnko predierajúce sa cez stromy. Jednoducho pohodička.

Obrázok blogu

Kto to je?

Obrázok blogu

Bohužiaľ teraz zatvorená krčmička na Kačíne.

Ešte ma čaká trasa dole na Patrónku. Dá sa ísť aj po asfaltke cez už spomenutú Železnú studienku, ale ja idem ďalej po červenej.

Obrázok blogu

Doľava sa dostanete na Železnú studienku. Doprava sa ide smerom na Lamač.

Obrázok blogu

Už aj snehu ubudlo.

Treba ísť po asfaltke vedúcej do Lamača a z nej sa potom pri ''Klanec'' (314 m n. m., 15:10 hod.) odpojiť na lesný chodník. V diaľke už počujem vlak, to znamená, že sa blížim k Červenému mostu (184 m n. m., 15:20 hod.).

Obrázok blogu

Jazierko na Partizánskej lúke.

Obrázok blogu

Známy Červený most.

Napájam sa na asfaltku a prechádzam okolo Vojenskej nemocnice a cez Patrónku. A opäť som naspäť v mestskom ruchu. Vôbec mi to nechýbalo.

Obrázok blogu

Rušná križovatka na Patrónke.

Ešte mám čas, a tak si dávam ešte odbočku ku internátom v Mlynskej doline a robím si ešte taký malý výšľap.

Obrázok blogu

Internáty v Mlynskej doline.

Hore (205 m n. m., 15:40 hod.) je pekný výhľad na Karlovku, to je taká pekná bodka za týmto výletom.

Obrázok blogu

Zapadajúce slnko nad Karlovkou.

Už iba zjazd dole a za chvíľku som doma (172 m n. m., 15:45 hod.). Je to super, že si môžete odpočinúť od ruchu mesta v príjemnom lesnom prostredí a pritom je to ''za rohom''.


Hlavné trasové body:
1. Karlova Ves (172 m n. m., 10:55 hod.)
2. Hrabovina (434 m n. m., 13:30 hod.)
3. Písaný kameň (245 m n. m., 14:05 hod.)
4. Kačín (330 m n. m., 14:35 hod.)
5. Karlova Ves (172 m n. m., 15:45 hod.)

Info:
*vrch: Hrabovina, 434 m n. m.
*miesto: Slovensko, Malé Karpaty
*dátum: 27.11.2013
*typ turistiky: cyklo (MTB)
*trasa: Karlova Ves (172 m n. m., asfaltka) -> Kramáre (230 m n. m., asfaltka) -> Krasňany - Rača (140 m n. m., modrá zn.) -> Pekná cesta, záhrady (184 m n. m., žltá zn.) -> Pod Chlmcom (325 m n. m., žltá zn.) -> Snežienka (245 m n. m., žltá zn. / lesná cesta) -> Hrabovina (434 m n. m., lesná cesta) -> Písaný kameň (384 m n. m., lesná cesta / červená zn.) -> Za Kačínom (370 m n. m., červená zn.) -> Kačín (330 m n. m., červená zn.) -> Klanec (314 m n. m., červená zn.) -> Červený most (184 m n. m., asfaltka) -> Mlynská dolina, internáty (215 m n. m., asfaltka) -> Karlova Ves (172 m n. m.)
*dĺžka trasy:
Karlova Ves -> Hrabovina: 24,8 km
Hrabovina -> Karlova Ves: 15,5 km
spolu: 40,3 km
*čas (z toho prestávky):
Karlova Ves -> Hrabovina: 2:35 hod.
Hrabovina -> Karlova Ves: 2:15 hod.
spolu: 4:50 hod. (70 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania:
Karlova Ves -> Kačín: +647 m / -489 m // +480 m/h / -720 m/h
Kačín -> Karlova Ves: +165 m / -323 m // --- m/h / --- m/h
spolu: +812 m / -812 m // +480 m/h / -780 m/h
*min. a max. nadmorská výška:
140 m n. m. (Krasňany - Rača) / 434 m n. m. (Hrabovina)
*občerstvenie a voda: pohostinstvo na Kačíne, na Železnej studienke (cez týždeň sú zatvorené) a na Patrónke, popri trase sú pramene (niektoré sú ale nepitné)
*východ a západ slnka: 7:15 hod. / 16:01 hod.
*počasie: 0 °C až 3 °C, slnečno, slabý vietor
*obtiažnosť: vhodné pre každého cyklistu aspoň s priemernou kondíciou, určené pre horské bicykle
*mapa: Malé Karpaty · Bratislava (VKÚ Harmanec, č. 127, 1:50 000)
*užitočné internet. stránky: wunderground.com, shmu.sk (počasie), turistickamapa.sk (turistická mapa)
*merania (prevýšenie, rýchlosť stúpania/klesania, čas): Tissot T-Touch Expert; (dĺžka trasy): tachometer

Text / foto: Martin Slama

Zdroj informácií: internet, wikipedia

Martin Slama

Martin Slama

Bloger 
  • Počet článkov:  44
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Skutočný priateľ s tebou veselo spieva, keď si na vrchole hory a ticho kráča po tvojom boku údolím. Zoznam autorových rubrík:  HikingCykloTravelTechnics

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu