Salatínska ''prespávačka'' v útulni Kriváň (2/2 časť) /hiking/

Tak a je tu pokračovanie (prvá časť) našej zimnej ''prespávačky'' a výstupu na Salatín. Pohodlne sa usaďte, prajem Vám príjemné čítanie...

23.2.2014, nedeľa

Hlbokým snehom

Ráno sa zobúdzame do zamračeného a hmlistého počasia. Podľa predpovede by sa malo začať vyjasňovať až okolo obeda. ''Hádžem'' do seba raňajky v podobe studenej pizze, balíme svoje ''pakšametle'' a môžeme vyraziť (1212 m n. m., 7:25 hod.). Lúčime sa s chatkou, ďakujeme jej, že nás ochotne uchýlila a už sa aj brodíme v snehu.

Útulňa Kriváň nad Ludrovou.

Táto trasa na Salatín po zelenej značke asi nie je veľmi navštevovaná v zimnom období, keďže si ju pracne prešľapujeme bez náznaku predošlých stôp. Od útulne by to malo byť na vrchol okolo dvoch hodín chôdze. Čas samozrejme platí pre letné obdobie. Ako som už niekde v mojich blogoch písal, pri zimnom období si násobíme čas koeficientom x 1,6, takže by to malo byť nie dve, ale niečo cez tri hodiny. Po trase sa ale nachádza hlboký, neprešľapaný sneh, čo môže čas ešte predĺžiť. My ale máme relatívne dosť času, takže by to pre nás nemal byť (myslím časovo) problém.

Aha, naše včerajšie stopy.

Prechádzame popri turistických tabuľkách ''Bohúňovo, 1312 m n. m.'' (1240 m n. m., 7:37 hod.) a pomaly naberáme výškové metre. Onedlho prekračujeme celkom čerstvé medvedie stopy, ktoré nám zbystrujú pozornosť.

Niekto tu bol skôr.

Magická hmla.

O dve hodinky od chaty prichádzame na hôľnu časť s názvom Úplazy (1438 m n. m., 9:20 hod.). Je tu iba nivelačná tyč, respektíve sme tabuľky v tej hmle nenašli. Podľa času by sme mali byť teraz už na Salatíne, ale zimné obdobie urobí svoje. Dávame si ''posilňovaciu'' prestávku a po desiatich minútach odpočinku pokračujeme. Hmla nám trošku robí problémy, keďže sme sa vybrali trošku zlým smerom a skoro sme si to vyšli v rámci výletu aj na Malý Salatín. Musíme sa otočiť, vrátiť späť a našu zelenú značku opäť pohľadať. Darí sa nám to, a tak už ideme po správnej trase.

Snehu bude dosť.

Tu začína byť sneh už naozaj hlboký a prepadanie sa po kolená už beriem ako bežný jav. Poprepletávame sa pomedzi stromy a vychádzame na hrebeň.

Nezdá sa, ale je to zaberák.

Netreba zabudnúť si pravidelne dopĺňať tekutiny, aj keď nie ste smädní. Dôležité je aj si dávať pozor, keď sa idete napiť, aby sa vám fľaša nevyšmykla z rúk. To by mohol byť ''trošku'' problém, ako som zistil. Hups. Červená fľaška mizne šmýkajúc sa dole svahom niekde za roh. Skúšam zísť niekoľko výškových metrov a hľa! Zakliesnená v strome sa ''krvopotne drží'' všetkými silami. Super, mám pocit, akoby som našiel na zemi sto Eur. :-)

Tu je!

Čakám chvíľku na chalanov a brodíme sa spoločne ďalej. Občas na nás spoza oblakov vykukne slniečko, ale hneď sa aj schová. Výhľady dnes nebudú. Už mám toho snehu aj celkom dosť, ale čo sme si vybrali, tak to si musíme aj prešľapať. A to doslova!

Sneh a opäť sneh.

V diaľke už vidím vrchol. Aký slastný pocit to vo mne navodzuje. O dvanástej vychádzame na Salatín (1630 m n. m.) a zároveň aj stretáme Ruda, jediného turistu, ktorého sme zatiaľ videli. Zdravíme sa, prehodíme pár slov a za chvíľku sa aj lúčime a Rudo pokračuje späť do obce Železné.

Peťo, Greg a ja.

A tu sme s Rudom.

''Štreka'' to sem bola poriadna, ale o to lepší pocit máme, že sme tu. Vidieť (ak nemáte hmlu ako my) odtiaľto Liptovskú kotlinu, hlavný hrebeň Nízkych Tatier a samozrejme aj Malú a Veľkú Fatru. Nasleduje obedík a rozhodovanie sa kadiaľ ďalej. Pôvodný plán pokračovať po červenej cez Hučiaky až do Ludrovej z časových dôvodov zamietame, takže nám zostáva zísť tiež po červenej, ale do Liptovskej Lužnej.

Do Lužnej

Trasa je odtiaľto už perfektne prešľapaná, takže sa nám ide super.

Smerom na Ráztocké sedlo.

Niekto postojačky, niekto posediačky.

''Šmyko-chôdzou'' schádzame až do Ráztockého sedla (1234 m n. m., 13:00 hod.), kde sa začína pomaly vyjasňovať. To nás naštvalo, a tak sa vraciame späť na vrchol, aby sme urobili nejaké fotky. Ale nie, až takí ''masochisti'' nie sme. :-)

Už sa nám aj počasie umúdruje.

S klesajúcou výškou sa celkom rýchlo otepľuje a samozrejme ubúda aj snehu. Ani sa nenazdáme a už ideme po blatovej lesnej ceste. Nejak mi ten sneh začína chýbať... :-) Po trase si ešte nemôžeme nedať prestávku a vychutnať si krásu v podobe rozsiahlych pastvín a zasnežených vrcholkov hôr okolo nás. Milujem Slovensko!

Tu by sa páslo.

Čo dodať?

Pohodovou chôdzou po úzkej asfaltke schádzame do Liptovskej Lužnej (700 m n. m., 14:45 hod.), našej ''konečnej zastávky''. Autobus nám ide až o nejakú tú hodinku, tak si to ešte mierime ku kostolu, respektíve do krčmyčky, ktorá sa pri ňom nachádza.

Dve ''sväté'' miesta. :-)

Vezieme sa v autobuse a v Ružomberku si dávame ešte niečo pod zub v miestnej staničnej reštike.

Dvojitá porcia gulášika. Dobrú chuť!

Vlak do Bratislavy je plný, miestenky žiadne, ale s Gregom si prisadáme do kupé k štyrom rómskym spoluobčanom. Pri vystupovaní na nasledujúcej zastávke sa nás jeden starší pán pýta prečo takto riskujeme. Vtipná (predpokladám) poznámka ma rozosmieva, ale bracho zároveň na nás z vedľajšieho kupé kričí, že našiel tri volné miesta. Prisadáme si k naším ďalším spolucestujúcim a dávame sa do reči s jedným prísediacim pánom. Hovorí nám príhodu, že keď bol mladší, tak s kamarátmi boli na stanovačke pri salaši, kde si pri večernom táboráku prikladali do ohňa aj trus, ktorý dobre horel. Na ďalší deň, keď sa viezli vlakom späť domov si po čase všimli, že ich vagón je napodiv prázdny, no ostatné boli klasicky plné. Po opýtaní sa sprievodcu, čo sa deje im oznámil, že tak smrdia, že sa museli cestujúci presunúť do ostatných vagónov. A čo z toho vyplýva? Keď chcete mať súkromie, aspoň viete, čo máte prikladať do ohňa.

Hlavné trasové body:
22.2.:
1. Biely Potok (520 m n. m., 12:45 hod.)
2. Ostré (1087 m n. m., 14:15 hod.)
3. Útulňa Kriváň nad Ludrovou (1212 m n. m., 18:45 hod.)

23.2.:
1. Útulňa Kriváň nad Ludrovou (1212 m n. m., 7:25 hod.)
2. SALATÍN (1630 m n. m., 12:00 hod.)
3. Liptovská Lužná (700 m n. m., 14:45 hod.)

Info:
*názov: Salatín, 1630 m n. m. a prespávačka v útulni Kriváň nad Ludrovou
*miesto: Slovensko, Nízke Tatry
*dátum: 22. - 23.2.2014
*typ turistiky: pešia
*kto išiel: Greg, Peťo, Maťo
*trasa:
22.2.:
Biely Potok (520 m n. m., zelená zn.) -> Sedlo Brdisko (775 m n. m., zelená zn.) -> Ostré (1087 m n. m., zelená / žltá zn.) -> Sedlo Teplice (945 m n. m., žltá zn.) -> Ludrovská dolina, pamätník SNP (619 m n. m., ---) -> Útulňa Kriváň nad Ludrovou (1212 m n. m.)
23.2.:
Útulňa Kriváň nad Ludrovou (1212 m n. m., zelená zn.) -> Bohúňovo (1312 m n. m., zelená zn.) -> Úplazy (1438 m n. m., zelená zn.) -> SALATÍN (1630 m n. m., červená zn.) -> Ráztocké sedlo (1234 m n. m., červená zn.) -> Liptovská Lužná (700 m n. m.)
*dĺžka trasy:
Biely Potok -> Útulňa Kriváň nad Ludrovou: 9 km
Útulňa Kriváň nad Ludrovou -> Liptovská Lužná: 12,5 km
spolu: 21,5 km
*čas (z toho prestávky):
22.2.:
Biely Potok -> Útulňa Kriváň nad Ludrovou: 6:00 hod. (50 min.)
23.2.:
Útulňa Kriváň nad Ludrovou -> Liptovská Lužná: 7:20 hod. (65 min.)
spolu: 13:20 hod. (115 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania:
22.2.:
Biely Potok -> Útulňa Kriváň nad Ludrovou: +1282 m / -590 m // +480 m/h / -480 m/h
23.2.:
Útulňa Kriváň nad Ludrovou -> Liptovská Lužná: +761 m / -1273 m // +420 m/h / -480 m/h
spolu: +2043 m / -1863 m // ---
*vrchol: na vrchole sa nachádza nivelačná tyč a vrcholová knižka, sú z neho pekné výhľady na všetky strany
*min. a max. nadmorská výška:
22.2.:
520 m n. m. (Biely Potok) / 1212 m n. m. (Útulňa Kriváň nad Ludrovou)
23.2.:
700 m n. m. (Liptovská Lužná) / 1630 m n. m. (Salatín)
*občerstvenie a voda: prameň pod sedlom medzi vrcholmi Kriváň a Bohúňovo (cca 10 minút od útulne), pohostinstvá v obciach, cez ktoré trasa prechádza
*ubytovanie: Útulňa Kriváň nad Ludrovou (GPS súradnice: 49.01267 ° SŠ, 19.34494 ° VD; bez hospodára, s vlastným spacákom; je tu aj mobilný signál; bližšie info na hiking.sk)
*východ a západ slnka: 6:37 hod. / 17:13 hod.
*počasie: -1 °C (23.2., 7:00 hod., 1212 m n. m.), oblačno, hmlisto, slabý vietor, neskôr vyjasňovanie
*lavínový stupeň: 1.
*doprava:
22.2: Bratislava, hl. st. (ŽSR) › Ružomberok (BUS) › Biely Potok
23.2.: Liptovská Lužná (BUS) › Ružomberok (ŽSR) › Bratislava, hl. st.
cena dopravy: cca 25 EUR (základné)
*obtiažnosť: vhodné pre turistu s aspoň priemernou kondíciou (prudšie stúpania, dĺžka trasy a prevýšenie), v zimnom období je trasa Útulňa Kriváň nad Ludrovou › Salatín (zelená zn.) menej navštevovanou, treba počítať s neprešľapaným chodníkom
*mapa: Nízke Tatry · Chopok (VKÚ Harmanec, č. 122, 1:50 000)
*užitočné internet. stránky: wunderground.com, shmu.sk (počasie), laviny.sk (info o lavínovom nebezpečenstve), turistickamapa.sk (turistická mapa), cp.sk (cestovné poriadky), map24.com (automapa), geocaching.sk (info o geocaching-u), hiking.sk (info o útulni)
*merania: prevýšenie, rýchlosť stúpania/klesania, čas (Tissot T-Touch Expert); vzdialenosť (turistickamapa.sk)

Text / foto: Martin Slama

Zdroj informácií: internet, wikipedia

Martin Slama

Skutočný priateľ s tebou veselo spieva, keď si na vrchole hory a ticho kráča po tvojom boku údolím. Zoznam autorových rubrík:  HikingCykloTravelTechnics