Himalájske dobrodružstvo na Island Peak (3. časť) /hiking/

Tak a je tu tretia časť nášho dobrodružstva. Pomaly, ale isto sa blížime k nášmu cieľu. Budeme úspešní? Uvidíme...

23.9., utorok

Everest Base Camp

Dnes "pretneme" výškovú hranicu 5000 m n. m. . Chceli by sme ísť, ak sa bude dať, pozrieť aj do Everest Base Camp-u. Pôvodne sme mali ísť traja, ale keďže Ľuba ešte pobolieva hlava, bude lepšie, keď pôjdeme iba s Lojzkom. Okolo 7:30 hod. vyrážame z Lobuche (4910 m n. m.) aj s Asmitom.

Na oblohe ani obláčik.

Ide sa mi celkom fajn. Počasie je priam ukážkové. Na oblohe by ste horko-ťažko našli nejaký väčší oblak. Prechádzame cez priesmyk Lobuche (5110 m n. m.), no na Asmitovi je vidieť, že dnes nejak nie je "vo svojej koži". Častejšie zastavuje a dáva si dlhšie prestávky. O 9:30 hod. už pred sebou vidím dedinku Gorak Shep (5140 m n. m.) spolu s vyhliadkovým vrchom Kala Patthar (5550 m n. m.), na ktorý by sme mali ísť zajtra.

Dole vidieť Gorak Shep.

Medzi tým nás dobehol aj Ľuboš, takže do Everest BC pôjdeme spolu. Dohadujeme sa s Asmitom, že nebudeme jesť a rovno ideme ďalej. Očividne sme sa opäť nejak nepochopili a aj keď po štvrťhodinke neprichádza, pokračujeme ďalej sami.

Cesta do Everest BC.

Použité plynové bomby a iné haraburdie.

Prechádzame popri tabuľkách venovaným obetiam horských nešťastí a napájame sa na vyšľapaný chodník.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Tamojšie hory si vyžiadali veľa obetí...

Ľubo sa ale od nás opäť odpája, zbytočne to netreba siliť. Za asi dvadsať minút nás dobieha Mačunda (jeden z nosičov). Pokračujeme ďalej spolu a v diaľke už vidím Everest BC a dva žlté stany. Sú to asi strážcovia, keďže výstup na Everest z tejto strany je kvôli nedávnej lavínovej tragédií teraz zakázaný.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Ďalej pokračujeme už iba ja, Lojzko a Mačunda.

Začína ma trošku pobolievať hlava. Nezdá sa to, ale aj takáto cesta s miernym stúpaním vie v tomto prostredí človeka vyčerpať. O 11:30 prichádzame do BC (5364 m n. m.). Teraz tu nikto nie je, ale keď si predstavíte, aký ruch tu musí byť počas hlavnej sezóny je to neuveriteľné.

Everest BC.

Užívam si ešte okolité pohľady na týchto skalnatých obrov a vraciame sa späť po tej istej trase. Hore, dole, hore, dole. Najhoršia "hrebeňovka" v mojom živote... :-)

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Cestou naspäť do Gorak Shep-u.

O 13:30 hod. prichádzame do hotela v Gorak Shep (5140 m. n. m.). Hlava ma stále bolí, tak využívam svoju overenú metódu – hodinový šlofíček – a opäť je všetko OK. Dnes ani nemám chuť večerať, ale Asmit nám oznamuje, že keďže sme tu dnes nejedli, bude stáť izba 3000 NPR, čo nám "pre istotu" príde potvrdiť aj vedúci hotela. Je to presne to, čo som už písal, že miestny zarábajú na tom čo zjete, nie na ubytovaní za, pre nás, smiešne ceny. Tak si dávam pivečko a nejaké čipsy za rovnú tisícku. Nosiči nám ešte oznamujú, že už nemajú peniaze, tak im dávame každému po tisícke, čo si samozrejme zapisujem, nech v tom je poriadok. Jeden z nich nám ešte hovorí, že sa teraz od nás odpojí a pošle za seba náhradníka, no chcel by dostať peniaze už teraz za odpracované dni. Dohoda ale znela, že nosiči budú vyplatení až na konci v Lukle. Dohoda je dohoda. Neustupujte nosičom, budete mať z toho na konci chaos komu ste koľko dali a vzniknú zbytočné hádky.

*trasa: Lobuche → Gorak Shep → Everest BC → Gorak Shep
*čas (z toho prestávky): 6:00 hod. (75 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania: +692 m / -462 m // +360 m/h / -420 m/h
*min. a max. nadmorská výška: 4910 m n. m. (Lobuche) / 5364 m n. m. (Everest BC)
*východ a západ slnka: 5:46 hod. / 17:55 hod.
*počasie: slnečno, neskôr oblačno, slabý vietor

24.9., streda

Za výhľadmi na Kala Patthar

O druhej hodine rannej je nečakaný budíček. Ľuboša bolí dosť hlava, čo prisudzujem k trošku zanedbanému pitnému režimu. Opäť pripomínam, že treba pravidelne dopĺňať tekutiny. Na izbe varím čaj, nech sa nám trošku rehydratuje organizmus. Dnešná časť bude celkom náročná. Budíček je o piatej hodine, aby sme už o 5:30 hod. mohli vyraziť (5140 m n. m.) smer Kala Patthar. Netreba tak skoro vstávať, ale ráno je stálejšie počasie a krajšie výhľady. Idem si svojím tempom, takže ostatní sú niekde predo mnou. Ani som sa nestihol naraňajkovať, tak do seba ešte po ceste hádžem čokoládovú tyčinku, nech mám aspoň nejakú energiu na výstup.

Zamrznutý chodník.

Počas pauzičky sa otočte. Pohľady za vami stoja naozaj za to!

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Ľubo nám tu nechal odkaz.

Stúpanie je už od dola celkom prudké, takže výškové metre naberáme celkom rýchlo. Po pravej strane začína pomaličky spoza Nuptse (7861 m n. m.) vykúkať aj Everest (8848 m n. m.).

(zdroj: Martin Slama (sharz))

A začína vykukávať slniečko.

Zdravím sa s dvoma Talianmi (otec a syn), s ktorými sme sa už pár krát počas našej cesty stretli. V takejto nadmorskej výške som ešte nebol. O 7:20 hod. (5550 m n. m.) vychádzam hore a zdravím sa ostatnými.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Lojzko na vrchole a v pozadí Pumori.

Výhľady sú parádne. Hneď "na skok" od vás je vrch Pumori, v diaľke vidieť Lhotse, Ama Dablam a samozrejme Nuptse a Everest. Je to jednoducho parádička byť tak blízko týmto velikánom. Porobím ešte pár fotiek, pokochám sa ešte okolitými pohľadmi a začíname zostupovať, lebo toho máme ešte dnes dosť pred sebou.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Tak toto je parádička, no nie?

Tou istou trasou schádzame do Gorak Shep (5140 m n. m., 8:20 hod.) a v hotely si dávame ešte raňajky. Pokračujeme cez priesmyk Lobuche (5110 m n. m.) až do dediny Lobuche (4910 m n. m., 11:40 hod.), kde si dávame dlhšiu prestávku. Vychádzame do priesmyku Thokla (4830 m n. m.), za ktorým prudko klesáme do Dughla (Thokla) (4620 m n. m., 12:40 hod.).

(zdroj: Martin Slama (sharz))

S pribúdajúcimi hodinami, začína pribúdať aj oblačnosť. Dolu vidieť Dughla (Thokla).

Akurát vídím, ako Lojzko s Ľubošom pokračujú ďalej, ale ja si tu s Jankom dávam krátku prestávočku. Potiaľto nám bola cesta známa, no za mostom vedúcim ponad rieku tečúcu z ľadovca Khumbu sa z nej odpájame o odbočujeme doľava hore. Začína padať hustá hmla a rozfúkava sa silný vietor.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Jedna z viacerých kamenných budov po ceste.

Ide sa po boku kopca, stúpa, klesá a opäť stúpa a klesá. Za každou zákrutou už čakám, že tam bude náš dnešný cieľ. Asi po hodinke vidím v hmle siluety budov a konečne zchádzame do Dingboche (4410 m n. m., 14:10 hod.). Jeden z nosičov, s ktorým sme išli skoro celú dnešnú trasu nás zavedie do lodžie. Zdravíme sa s Lojzkom a Ľubošom, ktorý má dnes mimochodom meniny. Tak teda všetko dobré! Onedlho prichádzajú aj ostatní. Využívam ponuku teplej sprchy (350 NPR), ktorá je ale doslova vrelá, takže to je skôr sauna, ale aspoň si môžem poriadne vyprať ponožky. Na večeru si dávam cestoviny so zeleninkou (450 NPR) a sedíme spoločne v poriadne rozohriatej spoločenskej miestnosti. Poviem vám, ten jačí trus má teda poriadnu výhrevnosť. Spoločnosť nám robia nejakí Američania s očividne dobrou náladičkou. Tak to má byť!

Info:
*trasa: Gorak Shep → Kala Patthar → Gorak Shep → Lobuche → Doghla (Thokla) → Dusa → Dingboche
*čas (z toho prestávky): 7:40 hod. (145 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania: +678 m / -1408 m // +360 m/h / -540 m/h
*min. a max. nadmorská výška: 4410 m n. m. (Dingboche) / 5550 m n. m. (Kala Patthar)
*východ a západ slnka: 5:47 hod. / 17:54 hod.
*počasie: jasno, neskôr hmla, silný vietor

25.9., štvrtok

Z Dingboche do Chhukhung

Z Dingboche (4410 m n. m.) vyrážame o 7:40 hod.. Pred nami sa onedlho objavuje náš hlavný cieľ, Island Peak.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Ľubo, ale však vieš, že prstom sa neukazuje. Tak, tam ideme...

Pomaly stúpame a asi za hodinku sa vnárame do hustej hmly, ktorá nás dnes bude sprevádzať po celý deň. Stúpanie je naozaj mierne, ale nejak si ešte moje telo nezvyklo na takúto nadmorskú výšku, a tak postupujem naozaj pomaly. Hodil by sa mi jeden voľný deň, ale z časového hľadiska to nie je možné. O 9:45 hod. prichádzame do Chhukhung (4730 m n. m.) a ubytovávame sa v hoteli Yak Land.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Dnes to nevyzerá na výhľady.

Aj keď sme išli iba niečo cez dve hodiny a vyšli okolo 400 výškových metrov som dosť unavený a cítim, že mám aj zvýšenú teplotu, a tak si idem hneď ľahnúť. Skoro celý zvyšok dňa iba ležím a počúvam hudbu. Ja s Ľubom ešte nemáme stan, no ešte v Kathmandu nám poradili, že si ho môžeme požičať aj tu. To samozrejme aj robíme. Aj so spacákom pre jedného nášho nosiča, ktorý s nami bude neskôr spať s nami v základnom tábore pod Island Peak-om nás to vychádza 1000 NPR / deň, s tým, že musíte zaplatiť zálohu 10 000 NPR, keby ste stan nevrátili alebo nejak poškodili. Deň ubieha celkom rýchlo a na večeru si dávam Sherpa polievku, ktorú som doteraz neochutnal, no môžem ju len odporučiť. Je to hustá zeleninová polievka s cestovinou a ryžou. Pripomína mi to polievku, ktorú nám varievala babka. S brachom sme ju volali tzv. Smetiarska polievka, keďže do nej išlo všetko, čo príroda alebo chladnička "dala". Večer ešte dohadujeme nosiča, ktorý s nami zostane za príplatok v BC. Samozrejme nie je to také jednoduché, tak to nechávame na zajtra. Lojzko ešte večer zisťuje, že na izbe nemá lampu, tak mu izbu vymieňajú. Srandou je ale to, že aj tak celý večer nejde elektrina. Murphyho zákon. V izbe je večer celkom zima. Pozerám na hodinky a ukazujú "príjemných" 6 °C nad nulou. Od tejto časti trasy s nami ďalej nepokračuje Janko, ktorý sa na to jednoducho necíti. No, "lenošiť" tu iste nebude. Chcel by vyjsť na neďaleký 5550 metrov vysoký Chhukhung Ri, z ktorého sú pekné výhľady na Cho Oyu, Pumon alebo Makalu.

*trasa: Dingboche → Chhukhung
*čas (z toho prestávky): 2:05 hod. (15 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania: +388 m / -68 m // +360 m/h / -300 m/h
*min. a max. nadmorská výška: 4410 m n. m. (Dingboche) / 4730 m n. m. (Chhukhung)
*východ a západ slnka: 5:47 hod. / 17:53 hod.
*počasie: jasno, neskôr hmla, slabý vietor

26.9., piatok

Základný tábor pod Island Peakom

Opäť ráno vyrážame (4730 m n. m.) okolo ôsmej. Pred tým si ale ešte stíham dať výdatnú Sherpa polievočku. Je to vlastne dva v jednom. Celkom fajnovo zasýti a ešte vám aj doplní tekutiny. Telo sa mi asi už lepšie aklimatizovalo a ide sa mi oveľa lepšie, ako včera.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Vyzerá to tak, že ideme správne.

Prechádzame cez rozsiahle pole, kde bola ešte v dávnych časoch časť z mohutného himalájskeho ľadovca Lhotshe, z ktorého, ako aj z ostatných, nezastaviteľne ubúda.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Aj tu bol v dávnych časoch ľadovec.

No, nie je to pohodička?

Asi po troch hodinách prichádzame do BC (5087 m n. m.) pod Island Peak-om. Počasie je super, priam ideálne na "útok" na vrchol. Stretáme aj nášho "vodcu", ktorý je napísaný na našom permite.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Tak sme sa nakoniec stretli.

Nosiči si skúšajú našu výstroj. Vyzerá to tak, že ju nepoužívajú často...

Ak chcete vystúpiť na takto vysoký vrchol, musíte mať prideleného aj nejakého akreditovaného vodcu, ale očividne sa s ním nemusíte ani stretnúť, no nám sa to podarilo. Aké príjemné je ale tu stretnúť nejakého nášho krajana. Dávame sa s ním do reči ohľadom jeho terajšieho výstupu na Island Peak. On sa vrátil s jedným chlapom dole, ale jeho syn a ďalší vodca pokračovali hore. My zatiaľ preberáme náš útok na vrchol. Asi po troch hodinách prichádzajú naspať aj syn a vodca s úspešne dobytým vrcholom. Údajne by tam mali teraz sherpovia fixovať nebezpečnejšiu časť pod vrcholom pre nejakú japonskú výpravu. My by sme chceli tiež zafixovať časť trasy. Jedna časť by mala byť fix nad výškovým táborom (5600 m n. m.) okolo 5700 m n. m. a druhá hneď pod vrcholom. Dávame ešte poradu a dohadujeme sa na ďalšom postupe. Miloš pôvodne hovoril, že fix nebude treba, čo mu potvrdil aj vodca, ktorý zišiel dole z vrcholu, ale Lojzko trvá na tom, aby sa tam spravil. Neviem, aké je technicky náročné lezenie pod vrcholom, ale bezpečnosť je bezpečnosť. Som hladný ako vlk a je s nami aj Mačunda, tak mu dávam ochutnať aj lunch meat zakúpený ešte v Kathmandu. Nejak mu nechutí, ale vzájomné pohostenie z jeho strany nedorobeným popcornom je fajn. Počasie sa nám pomaličky začína zhoršovať, ako každé poobedie. Varíme si ešte dobrý čaj, k tomu si robím "výbornú" Vifon polievku, ktorú si vylepšujem salámou od Lojziho, nech to lepšie šmakuje. Ponúkam aj Mačundu a pochutnáva si aj on. Lojzi mal pôvodne Jankov menší stan, ale ten dal Mačundovi, tak sa "nasáčkoval" k nám. Zbytok dňa už iba ležíme v stane a kecáme...

Info:
*trasa: Chhukhung → Island Peak BC (Pareshaya Gyab)
*čas (z toho prestávky): 3:00 hod. (40 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania: +436 m / -79 m // +300 m/h / -300 m/h
*min. a max. nadmorská výška: 4730 m n. m. (Chhukhung) / 5087 m n. m. (Island Peak BC)
*východ a západ slnka: 5:48 hod. / 17:52 hod.
*počasie: jasno, neskôr oblačno, slabý vietor

27.9., sobota

Oddychový deň

Písanie tejto časti blogu bude jednoduché. Časť našej skupiny dnes vyrazí do výškového tábora (5600 m n. m.) zafixovať časť exponovanej trasy. My by sme sa mali s nimi stretnúť zajtra okolo tretej hodine rannej vo výškovom tábore a odtiaľ pokračovať spolu.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Rána sú studené. Ani sa vám zo stanu nechce von...

... ale, keď vyjde slniečko, je príjemne.

Vyrážajú aj s Mačundom okolo 9-tej hodine, ktorý im pomôže vyniesť do tábora potrebnú výstroj. Od tejto chvíle o nich nebudeme mať žiadne bližšie info, lebo vysielačky sú bohužiaľ nefunkčné. Varíme si niečo dobrého pod zub a len tak kecáme. Niekomu sa takto "zbytočne" strávený deň nemusí páčiť, no ja si konečne poriadne vychutnávam okolitú prírodu.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Tak, dnes sa nebude nič robiť.

Neďaleko od nás majú postavený stan nejakí Austrálčania, ktorí už majú výstup úspešne za sebou. Prichádza naspäť Mačunda, ktorému dávam čaj a niečo zajesť. Keď zajtra pôjdeme hore, bude nám tu strážiť veci. Ukazujem mu, ako spustiť varič, keby si chcel niečo zajtra navariť, ale jeho najpoužívanejšie slovo je OK (aj keď to podľa mňa nepochopil), ktoré by vám povedal, aj keby ste sa ho opýtali na cestu. Deň ubieha celkom rýchlo a na obed si varím môj "obľúbený" lunch meat s fazuľkou v paradajkovej omáčke a napodiv to chutí celkom dobre.

(zdroj: Martin Slama (sharz))

Dnešná večera? Poď bližšie, poď...

Opäť sa poobede začína kaziť počasie, no teraz sa k tomu pridáva aj sneh. Je vidieť, že začína sezóna, lebo sa pomaly ale isto začína BC zapĺňať. Večer si ešte varíme čaj do termosiek, nech to nemusíme riešiť ráno, nastavujeme budík na 23:30 hod. a o 19-tej zaliezame do spacákov.

*trasa: oddychový deň
*čas (z toho prestávky): 0:00 hod. (0 min.)
*prevýšenie // priemerná rýchlosť stúpania a klesania: +0 m / -0 m // +0 m/h / -0 m/h
*min. a max. nadmorská výška: 5087 m n. m. (Island Peak BC) / 5087 m n. m. (Island Peak BC)
*východ a západ slnka: 5:48 hod. / 17:51 hod.
*počasie: jasno, neskôr oblačno, hmla, jemné sneženie, slabý vietor

Text / foto: Martin Slama
Zdroj informácií: internet, wikipedia

Pokračovanie (4. časť) nabudúce...

Martin Slama

Skutočný priateľ s tebou veselo spieva, keď si na vrchole hory a ticho kráča po tvojom boku údolím. Zoznam autorových rubrík:  HikingCykloTravelTechnics